عوامل شکستگی میلگرد و مراحل جلوگیری از آن

عوامل شکستگی میلگرد و مراحل جلوگیری از آن

 

میلگردها یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمانی هستند که نقش بسیار مهمی را در ساخت‌وساز و تامین استحکام سازه‌ها ایفا می‌کنند. از زمان تولید میلگرد ها تا امروز، این وسیله کاربردی تغییرات فراوانی کرده و در موارد بسیار گوناگونی استفاده می‌شود.

بنابراین توجه به سلامت و استحکام و کارکرد درست میلگردها اهمیت زیادی دارد. اما گاهی اوقات، استفاده نادرست، نصب نامناسب و عدم توجه به شیوه استفاده از میلگردها، باعث ایجاد خوردگی یا شکستگی در آن‌ها می‌شود. به همین دلیل آگاهی از عوامل شکستگی میلگرد و مراحل جلوگیری از آن اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب از وبلاگ آهن ۱۲۳ قصد داریم درباره مهم‌ترین عوامل شکستگی میلگرد و مراحل جلوگیری از آن صحبت کنیم. برای آنکه با این موضوع بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطب همراه ما باشید.


میلگرد چیست؟

                                           

ابتدا بهتر است تعریف دقیق و درستی را از میلگرد و کارکردهای آن ارائه دهیم. میلگرد نوعی میله فولادی بسیار قوی و مهم است که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان‌سازی و بنا کردن سازه‌های خاص دارد.

این میله فولادی برای بتن‌ریزی کاربرد دارد که همراه با بتن، استحکام سازه را تا حد زیادی بالا می‌برد. بتن‌ها برخلاف استحکام بسیار بالایی که در برابر نیروهای فشاری دارند، مقاومت چندانی نسبت به نیروهای کششی و چرخشی ندارند. میلگردها این ضعف بتن را به خوبی جبران می‌کنند.

به زبان ساده، میلگردها میله‌های فولادین بسیار محکمی هستند به تقویت بتن‌ها کمک می‌کنند. به همین دلیل، وجود این میله‌‌ها برای تقویت سازه‌ها بار مهم و ضروری است و هر نوع شکستگی یا تخریب در آن، به مشکلات جبران‌ناپذیری منجر می‌شود.

شناخت مهم‌ترین عوامل شکستگی میلگرد و مراحل جلوگیری از آن کمک می‌کند که امکان تخریب و شکستگی در میلگردها به کمترین میزان برسد.

 

معرفی محصولات برتر

 

•   قیمت میلگرد آجدار کیان ابهر

 

چه عواملی باعث ایجاد شکستگی در میلگرد می‌شوند؟

 

میلگرد در انواع گوناگونی تهیه می‌شود که با نام میلگردهای نوع A1، A2  و A3 است. میلگردهای A1 با عنوان میلگرد ساده و میلگردهای A2 و A3 با عنوان میلگردهای آجدار شناخته می‌شوند و هرکدام کارکرد مخصوص‌ به خودشان را دارند.

بنابراین کم‌وزیاد شدن مقدار مواد قابل ساخت برای هر نوع از میلگردها، می‌تواند باعث مشکل در آن‌ها شود.

ازجمله عوامل شکستگی میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

زنگ‌زدگی در میلگرد

                                  

وجود زنگ‌زدگی در میلگرد و استفاده از میلگردهای زنگ‌زده در سازه‌ها، یکی از عوامل شکستگی میلگرد هستند. عموما میلگردهایی که برای استفاده در بتن ساخته می‌شوند، از جنس فولاد کربنی هستند. از طرفی، ایجاد زنگ‌زدگی در میلگردهای فولاد کربنی رایج‌تر است. ایجاد زنگ در این میلگردها، باعث کاهش انعطاف‌پذیری و تغییر در ساختار مولکولی میلگردها می‌شود. زنگ‌زدگی در میلگردها شکستگی‌هایی را به شکل شیاری یا حفره‌ای ایجاد می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید

 

ایجاد حرارت زیاد در میلگردها

 

گاهی اوقات حرارت دادن زیاد به میلگردها، در جریان خم‌سازی میلگرد هم به شکنندگی آن کمک می‌کند.

زمانی که عملیات خم‌سازی میلگرد انجام می‌شود، به طور طبیعی، میزان استحکام میلگرد در نقطه خم کاهش پیدا می‌کند. انجام حرارت‌دهی به میلگرد در این شرایط، موجب تشدید این شکنندگی می‌شود و ازجمله مهم‌ترین عوامل شکستگی میلگرد به‌شمار می‌رود.

 

معرفی محصولات برتر

•   قیمت روز میلگرد آجدار فولاد البرز ایرانیان

 

به‌کارگیری میلگرد با گرید نامناسب

 

انتخاب میلگرد برای استفاده در بتن، نیاز به دقت و مهارت دارد. برای این کار می‌بایست به نقشه آرماتوربندی و مقدار مقاومت مورد نیاز آن توجه کرد.

عموما مناسب‌ترین نوع میلگرد برای انجام عمل خم‌سازی در بتن، میلگرد نوع A2 است. زیرا از مقدار کمتری کربن درون خود دارد و این ویژگی استحکام آن را بالا می‌برد.

 

استفاده از میلگردی که با روش نورد سرد ساخته شده است

یکی از مهم‌ترین عوامل شکستگی میلگرد استفاده از میلگردهایی است که با روش نورد سرد ساخته شده‌ است.

زمانی که میلگردها با روش نورد سرد تهیه و تولید می‌شوند، مقاومت آن در برابر اتفاقات مختلف همچون زلزله، ضربه و ... پایین می‌آید. به همین دلیل به‌کارگیری میلگردهایی که با شیوه نورد گرم تهیه شده‌اند، مقاومت و شکل‌پذیری بیشتری دارند.

 

بیشتر بخوانید

 

خم‌کاری بیش‌ازحد میلگرد

                                       

انجام عمل خم‌کاری یا خم‌سازی میلگرد، موجب کاهش استحکام آن شده و به‌عنوان یکی از عوامل شکستگی میلگرد معرفی می‌شود.

مقدار خم شدن میلگردها، باید متناسب با کاربردی که دارند و یا محلی که در آن قرار می‌گیرند، تعیین شود. بنابراین خم شدن بیش از زاویه مجاز، میزان استحکام میلگرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

معرفی محصولات برتر

•   قیمت روز میلگرد نیشابور

 

راهکارهای جلوگیری از شکستگی میلگرد

 

قطعا راهکارهایی در مقابل عوامل شکستگی میلگرد وجود دارد که از این اتفاق جلوگیری می‌کند. با به کار بردن روش‌های درست حفظ، نگهداری یا استفاده از میلگرد، می‌توانید از شکستگی آن جلوگیری کنید. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:

 

1.    بهتر است برای انجام عملیات خم‌سازی از روش نورد سرد استفاده شود تا احتمال شکستگی میلگرد کاهش یابد.

 

2.    از میلگردهای کوچک استفاده کنید. زیرا هر اندازه که سایز میلگرد بزرگتر و باشد، احتمال ایجاد شکستگی در آن بر اثر خم یا صاف شدن افزایش می‌یابد.

 

3.    رنگ کردن میلگردها سبب عدم زنگ‌زدگی و درنهایت افزایش استحکام آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است با یک یا دو بار رنگ کردن میلگرد و ایجاد یک لایه محافظتی از رنگ روی آن، از زنگ زدن و شکستگی میلگرد جلوگیری کنید.

 

4.    استفاده از میلگرد مناسب برای مکان‌های خاص، اهمیت زیادی دارد. بهتر است با توجه به محل قرارگیری میلگرد، بهترین نوع آن را برای استفاده به کار بگیرید. برای مثال، استفاده از میلگرد نوع   A3  برای ساخت کلاف‌های عرضی سقف مناسب نیست. چراکه این نوع میلگردها پس از انجام جوشکاری، استحکام خود را از دست داده و به‌شدت شکننده می‌شوند. برای ساخت کلاف عرضی در سقف‌ها، استفاده از میلگرد نوع A2 بهتر است.

 

5.    انجام عمل گالوانیزاسیون یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از شکستگی میلگرد است. در این روش، ورقه‌های فولادی را با کمک یک لایه از فلز روی، می‌پوشانند. پوشش حاصل از گالوانیزاسیون، در نهایت به بالا رفت استحکام میلگرد کمک می‌کند.

 

                                  

 

بیشتر بخوانید

 

سخن آخر

 

شناخت عوامل شکستگی میلگرد و جلوگیری از آن اهمیت زیادی دارد. چراکه میلگرد یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالحی است که در ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌ها به‌کار می‌رود. بنابراین بهتر است روش‌های مهم جلوگیری از شکستگی میلگرد حتما به‌کار گرفته شود تا استحکام میلگرد و درنهایت استحکام سازه‌ها تامین شود‌.

در وبلاگ آهن ۱۲۳ تلاش کردیم همه نکات مهم مرتبط با عوامل شکستگی میلگرد و جلوگیری از آن را به شما بگوییم.

برای تهیه و خرید انواع میلگرد باکیفیت و با قیمت مناسب می‌توانید آهن ۱۲۳ را انتخاب کنید. کارشناسان فروش ما در آهن ۱۲۳ از ابتدا تا انتهای مراحل مشاوره خرید، ثبت خرید و تحویل کالا همراه با شما هستند.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر