تفاوت پروفیل سبک و سنگین در چیست؟ روش تولید و کاربرد هر کدام

تفاوت پروفیل سبک و سنگین در چیست؟ روش تولید و کاربرد هر کدام

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین را عوامل مختلفی مانند ظاهر، وزن و قیمت مشخص می‌کند. از طرف دیگر با توجه به کاربردهای بی‌شمار انواع پروفیل در صنایع مختلف، گوناگونی این سطح مقطع‌ها بسیار است. این گوناگونی گاهی اوقات کاربران را سردرگم می‌کند. جالب است بدانید به‌راحتی می‌توان فرق پروفیل سبک و سنگین را مشخص کرد. به شرط اینکه اطلاعات کاملی از انواع پروفیل داشته باشید و کاربرد انواع پروفیل سبک و سنگین را بشناسید. به لطف چنین اطلاعاتی، پروفیل سبک و سنگین را به‌راحتی از هم تشخیص خواهید داد. از آنجایی که همیشه سعی کرده‌ایم بهترین اطلاعات دنیای آهن‌آلات را در اختیار همراهان خود قرار دهیم، اطلاعات سودمندی درباره تفاوت پروفیل سبگ و سنگین آماده کرده‌ایم. در ادامه از مراحل ساخت پروفیل سنگین می‌گوییم و به مشخصات این پروفیل اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، به‌راحتی تفاوت پروفیل سبک و سنگین را تشخیص دهید.

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

ویژگی‌هایی که به اختصار در ادامه مطرح می‌کنیم، مهم‌ترین فایده‌های پروفیل سبک و سنگین هستند. به لطف این ویژگی‌ها، صاحبان صنایع بسته به سازه‌‌ای که قصد ساخت آن را دارند از پروفیل سبک یا سنگین بهره می‌گیرند. در انتهای این مطلب درباره فایده‌های هر کدام از این پروفیل‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

ویژگی‌های پروفیل سنگین

  • خوش‌ جوش‌بودن سطح مقطع
  • مقاومت زیاد
  • خم‌شدن در سطح زیاد
  • سختی سطحی
  • دوام بسیار زیاد

 

ویژگی‌های پروفیل سبک

  • حالت‌پذیری مطلوب
  • امکان آبکاری‌کردن پروفیل
  • کیفیت سطح مناسب
  • خوش جوش‌بودن
  • دقت در ضخامت و قطر
  • ابعاد متنوع

 

پروفیل چیست؟

تفاوت پروفیل سبک و سنگین زمانی به‌راحتی تشخیص داده می‌شود که ابتدا بدانید پروفیل چیست. برای پاسخ به این پرسش باید تونلی به تاریخ بزنیم و نگاهی به مراحل پیشرفت صنعت معماری بیندازیم. در روزگاران قدیم، چوب کاربرد زیادی در صنایع نخستین داشت. انسان‌ها برای ساخت قسمت‌های مختلف منزل از چوب کمک می‌گرفتند. همان‌گونه که می‌دانید مقاومت چوب، چندان زیاد نیست. از طرف دیگر آماده‌سازی چوب برای استفاده در سازه‌های مختلف، دشواری‌های خاصی داشت و فرایندی زمان‌بر بود. در این بین دوام چوب نیز چندان زیاد نیست و نهایتاً چندین دهه بیشتر در سازه‌های چوبی عمر نمی‌کند. حشره‌هایی مانند موریانه نیز به چوب نفوذ می‌کردند و سازه‌های چوبی را به‌خطر مینداختند. امکان ساخت سازه‌های بزرگ نیز با چوب وجود نداشت. از آنجایی که به قول قدیمی‌ها، نیاز، مادر اختراع است، آهن جایگزین چوب در سازه‌های مختلف شد.

با این حال آهن نیز در بسیاری از شرایط به‌رغم دوام زیاد و مقاومت چشمگیر، پاسخگوی ساخت سازه‌های عظیم نبود. سازه‌های کوچکتری مانند دروپنجره نیاز به نوعی از آهن داشتند که در کنار مقاومت، به‌راحتی به دیگر قسمت‌ها متصل شود. اینجا بود که نخستین نمونه‌های پروفیل در صنعت استفاده شد. ماجرای این پروفیل‌ها به ساخت پلی در اسکاتلند باز می‌گردد. قضیه از این قرار است که در ۱۸۹۰، پلی با طولی حدود ۵۲۱ متر در اسکاتلند ساخته شد. مهندسانِ آن زمان برای ساخت این پل، تسمه‌های آهنی را به حالتی لوله‌مانند در کنار هم قرار دادند. این لوله‌های فلزی با پرچ به هم متصل می‌شد. در نتیجه اولین نمونه از پروفیل شکل گرفت. با پیشرفت صنعت جوشکاری، ورق‌های تسمه‌ای با حالتی مربعی یا مستطیلی روی هم جوش داده شد و به عنوان پروفیل راه خود را به صنایع مختلف پیدا کرد.

 

پروفیل چگونه تولید می‌شود؟

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به شیوه ساخت این ۲ پروفیل باز می‌گردد. از طرف دیگر ورق متفاوتی برای ساخت هر کدام از پروفیل‌های سبک و سنگین استفاده می‌شود. نوع ورقی که برای ساخت پروفیل کاربرد دارد، کیفیت پروفیل را مشخص می‌‌کند. پروفیل با روش‌های مختلفی ساخته می‌شود. تجربه ثابت کرده بیشتر کارخانه‌های سازنده پروفیل،‌ همزمان یا در بازه‌های زمانی مختلف به ساخت پروفیل سبک و سنگین مشغول هستند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت پروفیل سبک و سنگین، روش ساخت این پروفیل‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

 

نخستین مرحله ساخت پروفیل

مرحله اول ساخت پروفیل به تولید مواد اولیه آن اختصاص دارد. در این مرحله، ورق لازم برای ساخت پروفیل سنگین و پروفیل سبک مشخص می‌شود. به لطف وجود کارخانه فولاد مبارکه، ورق لازم برای تولید پروفیل در کارگاه‌های مختلف ایران عموماً از این کارخانه تولید می‌شود. با این حال با توجه به تغییر شرایط بازار، گاهی اوقات در کنار پروفیل‌هایی با ورق فولاد مبارکه، پروفیل‌هایی با ورق‌های دیگری تولید می‌شود. این پروفیل‌ها عموماً‌ از کشورهای آسیای میانه، اروپایی و برزیل به ایران وارد ‌شده‌اند. با توجه به توضیحی که مطرح کردیم، در نظر داشته باشید که نوع ورق یکی از دلیل‌های تفاوت پروفیل سبک و سنگین به حساب می‌‌آید. ناگفته پیداست در کنار ورق‌های باکیفیت، پروفیل سبک و سنگین با ورق‌های بی‌کیفیت نیز ساخته می‌شود. برای جلوگیری از تقلب و ایجاد بازار محصولات بی‌کیفیت، استانداردهایی برای ورق‌ مخصوص تولید پروفیل وجود دارد.

تجربه ثابت کرده پروفیل سبک باید با رعایت استانداردهای زیر ساخته شود:

  • استاندارد DIN2394
  • استاندارد EN10219-2

پروفیل سنگین نیز با استانداردهای زیر ساخته می‌شود:

  • استاندارد ST 37.2؛
  • استاندارد JIS G 3131؛
  • استاندارد G 3132؛

تفاوت پروفیل سبک و سنگین در کنار رعایت استانداردها، به ترکیبات آن‌ها نیز باز می‌گردد. از آنجایی که این پروفیل‌ها نقش مهمی در صنایع مختلف دارند، سازمان‌های نظارتی شرایط ویژه‌ای را برای ورق مخصوص ساخت تولید پروفیل سنگین و سبک مشخص کرده‌اند. کربن، گوگرد، سیلیس و منگنز از ترکیبات مهمی است که در ورق پروفیل باید وجود داشته باشد.

 

دومین مرحله ساخت پروفیل

با توجه به توضیحاتی که درباره تفاوت پروفیل سبک و سنگین مطرح کردیم، حتماً‌ متوجه شده‌اید که ضخامت ورق، حرف اول را در تفاوت این پروفیل‌ها می‌زند. پس از انتخاب تسمه‌های آهنی با ضخامتی مشخص، این تسمه‌ها در دستگاه مخصوص قرار می‌گیرد. درباره ضخامت انواع پروفیل در ادامه این متن توضیحات بیشتری مطرح می‌کنیم. ورق‌ها در دستگاه به گونه‌ای قرار می‌گیرد تا فاصله مکان جوش‌دادن آن‌ها در نظر گرفته شده باشد. سپس دستگاه برای برش‌زدن ورق‌ها بر اساس ابعاد مشخص، کالیبره می‌شود. در مرحله بعد، لبه‌های تسمه روی هم قرار می‌گیرد تا برای جوش آماده شود. این مرحله حساسیت زیادی دارد، به همین دلیل بیشتر قسمت‌های آن توسط دستگاه انجام می‌شود تا ورق‌‌هایی یکدست و متناسب تولید شود.

 

سومین مرحله ساخت پروفیل سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین در روزهای نخستین تولید این محصولات با پروفیل‌های امروزی زمین تا آسمان است. در آن زمان روش‌های پیشرفته جوشکاری ابداع نشده بود. جالب است بدانید پیش از ابداع روش‌های نوین جوشکاری، پروفیل‌ها به هم پرچ می‌شدند. به لطف این روش‌های نوین، پروفیل سبک و سنگین با دقت زیادی در هم کلاف می‌شود. در مرحله قبل اشاره کردیم که لبه‌ تسمه‌های آهنی با دستگاه روی هم قرار می‌گیرد. در مرحله سوم این لبه توسط دستگاه جوش‌داده می‌شود. در کنار دقت، روش جوشکاری نیز اهمیت زیادی در تفاوت پروفیل سبک و سنگین ایفا می‌کند. پروفیل‌های بی‌کیفیت با روش‌هایی ساده جوشکاری می‌شود. در حالی که برای تولید پروفیل‌ سبک و سنگین باکیفیت از روش‌های جوشکاری حرفه‌ای بهره می‌گیرند. تجربه ثابت‌کرده جوش القایی و جوش مقاومتی از رایج‌ترین روش‌های جوش‌کاری در پروفیل‌های سبک و سنگین به حساب می‌آید.

هر کدام از این روش‌های جوشکاری با حرارت زیادی انجام می‌شود. به همین دلیل پس از جوشکاری، ورق‌هایی که شکل پروفیل به خود گرفته با آب سرد می‌شود. سپس پروفیل‌‌های جوشکاری‌شده به قسمت برش هدایت می‌شود. پس از برش، پروفیل برای ارسال به صنایع مختلف آماده است.

 

ویژگی‌های پروفیل سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین 2 آهن 123

تفاوت پروفیل سبک و سنگین با ویژگی‌های این پروفیل‌ها مشخص می‌شود. در ابتدا به اختصار درباره این ویژگی‌ها صحبت کردیم، با این حال از آنجایی که فایده‌های هر کدام از این پروفیل‌ها به اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت، در ادامه به بهترین ویژگی‌های پروفیل سنگین اشاره می‌کنیم.

مشاهده محصولات کارخانه نیکان پروفیل

مقاومت پروفیل سنگین

پروفیل سنگین از آن دسته سطح مقطع‌هایی است که مقاومت چشمگیری دارد. این پروفیل دربرابر سنگین‌ترین بارها، کمر خم نمی‌کند. جالب اینجاست به لحاظ دوام نیز پروفیل سنگین، دوامی چشمگیر دارد. به همین دلیل برای ساخت سازه‌های محکم از پروفیل سنگین کمک می‌گیرند.

خوش‌ جوش‌بودن پروفیل سنگین

ترکیبات به کار گرفته شده در پروفیل سنگین، این محصول را به سطح مقطعی خوش‌جوش تبدیل کرده که به‌راحتی جوش داده می‌شود. به لطف این شرایط، قطعه‌های مختلف سازه‌های فولادی به‌راحتی به یکدیگر متصل می‌شود و سازه‌ای مستحکم با پروفیل سنگین تولید می‌کند.

کاربرد گسترده پروفیل سنگین در صنایع

انصافاً باید گفت پروفیل سنگین تمامی نیازهای مهندسین صنایع مختلف را بر آورده می‌کند. به همین دلیل این پروفیل در صنایع مختلفی کاربرد دارد. ناگفته نماند از آنجایی که درباره تفاوت پروفیل سبک و سنگین صحبت می‌‌کنیم، انصافاً باید گفت پروفیل سبک نیز کاربردهای ارزشمندی در صنایع مختلف دارد.

 

ویژگی‌های پروفیل سبک

دور از انصاف است اگر به ویژگی‌های پروفیل سنگین اشاره کنیم و نامی از فایده‌های پروفیل سبک نبریم. ویژگی‌هایی که در ادامه برای پروفیل سبک مطرح می‌کنیم، این پروفیل را به یکی از پرکاربردترین سطح‌ مقطع‌های بازار تبدیل کرده است.

 

  • ابعاد گوناگون پروفیل سبک: پروفیل سبک با نام پروفیل مبلی در بازار معروف است. انتخاب این نام، از کاربرد این پروفیل در صنعت مبل‌سازی حکایت دارد. دلیل محبوبیت این پروفیل در صنایع خانگی را باید در گوناگونی ابعاد پروفیل سبک جستجو کرد. به لطف تنوع ابعاد این پروفیل، سازه‌‌های صنعتی خانگی متفاوتی می‌توان با آن ساخت.
  • شکل‌پذیری راحت پروفیل سبک: وقتی از سازه‌های فولادی صحبت می‌‌کنیم، شکل‌پذیری پروفیل برای ساخت این سازه‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. خوشبختانه در این زمینه نیز پروفیل سبک دست صنعتگران را باز گذاشته است. پروفیل سبک راحت‌تر از دیگر پروفیل‌ها حالت می‌گیرد.
  • آبکاری پروفیل سبک: پروفیل سبک را به‌راحتی می‌توان آبکاری کرد. این ویژگی، در بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین، مهم به نظر می‌رسد. به‌خصوص وقتی صحبت از ساخت سازه‌های زیبا به میان می‌آید. پروفیل سبک به‌راحتی آبکاری می‌شود تا در کنار زیبایی، دوام آن هم افزایش پیدا کند.
  • خوش‌ جوش‌بودن پروفیل سبک: یکی از نقطه‌های مشترک در مقایسه تفاوت پروفیل سبک و سنگین، خوش جوش‌بودن این پروفیل‌هاست. از آنجایی که هر ۲ پروفیل سبک و سنگین برای ساخت سازه‌های مختلفی کاربرد دارند، خوش‌ جوش‌بودنِ این پروفیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
مشاهده قیمت انواع پروفیل کارخانه گروه صنعتی صبا

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به لحاظ ضخامت

پروفیل‌های سبک و سنگین با ضخامت‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند. توضیحاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم، اطلاعات سودمندی درباره ضخامت انواع پروفیل سبک و سنگین را در بر می‌گیرد.

ضخامت پروفیل سبک

برای شما گفتیم که ضخامت یکی از مهم‌ترین عوامل در شناخت پروفیل سبک و سنگین به حساب می‌آید. به لحاظ فنی به پروفیلی سبک می‌گوییم که ضخامت آن کمتر از ۰.۷ و بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر نباشد. پروفیل‌های معمولی در هر کدام از مقطع‌ها، عموماً ۲ تا ۴ ضخامت دارند. این شرایط درباره پروفیل مبلی متفاوت است. پروفیل‌های مبلی باضخامت‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. چیزی حدود ۱۰ ضخامت مختلف در بازار برای پروفیل سبک پیدا می‌شود.

ضخامت پروفیل سنگین

با توجه به توضیحاتی که درباره ضخامت پروفیل سبک مطرح کردیم، حتماً‌ به این نتیجه رسیده‌اید که پروفیل سنگین، باید ضخامتی بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر داشته باشد. این نتیجه‌گیری کاملاً‌ درست است. به لحاظ فنی در بازار به پروفیلی، پروفیل سنگین می‌گویند که ضخامت آن بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر باشد. از طرف دیگر کارخانه‌‌های تولید پروفیل سنگین، این سطح مقطع را با ضخامتی بیشتر از ۲.۵ میلی‌متر نمی‌سازند. ناگفته پیداست پروفیلی با چنین سطح مقطعی، دوام زیادی دارد و وزن بسیار سنگینی را تحمل می‌کند.

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به لحاظ کاربرد

پروفیل‌های سبک و سنگین با توجه به ضخامت و سطع مقطعی که دارند، هر کدام در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه به صنایعی اشاره می‌کنیم که پروفیل‌ سبک و سنگین در آن‌ها کاربرد دارد.

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین 3 آهن 123

 

 

کاربرد پروفیل سبک

همان‌گونه که اشاره کردیم، به پروفیل سبک، پروفیل مبلی نیز می‌گویند. در نتیجه صنعت مبل‌سازی را می‌توان یکی از پرکاربردترین صنایع برای استفاده پروفیل سبک دانست. تولید موتورسیکلت و دوچرخه و صنعت خودروسازی از دیگر صنایعی است که استفاده از پروفیل سبک در آن‌ها رواج دارد. ناگفته نماند در کنار صنعت مبل‌سازی، پروفیل سبک برای ساخت بعضی از لوازم خانگی و قسمت‌های مختلف منزل نیز استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل سنگین

استادیوم و سازه‌ معماری عظیمی را سراغ نداریم که در ساخت آن از پروفیل سنگین کمک گرفته نشده باشد. آسمان‌خراش‌ها و برج‌های چند طبقه نیز به لطف پروفیل سنگین ساخته می‌شوند. سوله‌های صنعتی و سازه‌های معماری عظیم از دیگر حوزه‌هایی است که پروفیل سنگین در آن‌ها کاربرد دارد.

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به لحاظ قیمت

از آنجایی که وزن، حرف اول را در قیمت‌گذاری محصولات آهنی می‌زند، وزن پروفیل سبک و سنگین، یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت‌گذاری این محصولات به حساب می‌آید. جالب است بدانید متراژ نیز یکی دیگر از شرایط قیمت‌گذاری پروفیل‌هاست. قیمت پروفیل سبک به لحاظ متر بیشتر است، اما این سکه روی دیگر هم دارد و پروفیل‌های سنگین به دلیل وزن بیشتر، گران‌تر هستند.

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین عموماً با ورق روغنی، دقت ساخت و قیمت پایین‌تر پروفیل سبک در برابر نوع ورق سیاه، تحمل نیروی بیشتر و قیمت گران‌تر پروفیل سنگین مقایسه می‌شود. هر کدام از ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، دلیلی مهم برای انتخاب یکی از این پروفیل‌ها در صنایع به حساب می‌آیند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از پروفیل سبک و سنگین مطرح کردیم، دیدگاه کاملی درباره هر کدام از این پروفیل‌ها بدست آورده باشید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی درباره تفاوت پروفیل سبک و سنگین دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

انواع مختلف پروفیل در بازار وجود دارد. هر کدام از نظر نوع مواد اولیه، نوع کاربرد، سطح مقطع، شکل هندسی و ... به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای خرید انواع مختلف پروفیل، می‌توانید به آهن123 سر بزنید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر