آشنایی جدول تحمل بار نبشی

 

جدول تحمل بار نبشی

نبشی، از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله پروژه‌های ساختمانی است که نقش پررنگی در سازه‌های بتنی ایفا می‌کند. نبشی، بسته به انواع مختلفی که دارد، در صنعت ساخت‌وساز به‌کار گرفته می‌شود و هدف آن تحمل وزن سازه و انتقال وزن اضافه یک ساختمان به زمین است. هر کدام از انواع نبشی‌ها با توجه به وزن و استحکامی که دارند، می‌توانند بارهای اضافی سازه را تحمل و یا آن را بدون آسیب به خود سازه منتقل کنند. بسیاری از مدیران پروژه‌ها و مهندسان این امکان را دارند تا از طریق محاسبه و جدول تحمل بار نبشی، محاسبات دقیقی را در طول ساخت‌وساز داشته باشند.

جدول تحمل بار نبشی که با عنوان لاتین Corner Load table شناخته می‌شود، بیشترین کاربرد را برای مهندسان طراح دارد. آن‌ها می‌توانند از طریق این جدول، اندازه تحمل وارد بر نبشی را اندازه‌گیری کنند تا در مورد مقاومت ساختمان مورد نظر مطمئن شوند. پارامترهای مختلف از جمله جنس، ضخامت، وزن و طول بال‌های نبشی در محاسبات تحمل بار نبشی مؤثر هستند. در ادامه این مطلب از آهن یک دو سه، هم در مورد نبشی بحث کرده‌ایم و جدول تحمل بار را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

 

آشنایی مختصر با نبشی

نبشی، نوعی از پروفیل‌های باز است که سطح مقطع آن شبیه به حرف لاتین L است و از ۲ زاویه یا بال عمود برهم تشکیل می‌شود. انواع نبشی‌های موجود در بازار با توجه به شکل ظاهری و فرایند تولید به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از انواع نبشی‌هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نبشی پرسی: با استفاده از پروسه نورد سرد تولید می‌شود و از طریق پرس کردن ورق فولادی در دستگاه فرمینگ شکل می‌گیرد

  • نبشی فابریک: این نبشی اصطلاحاً به نبشی آهنی نورد گرم یا Hot Rolled Steel Angle هم معروف است

  • نبشی بال مساوی: این نبشی در دسته‌بندی شکل ظاهری تعریف شده است و دارای ۲ بال عمود و با طول مساوی است

  • نبشی بال نامساوی: برخلاف نبشی بال مساوی، این نبشی دارای ۲ ضلع عمود برهم و نامساوی است

انواع نبشی‌ها از نظر جنس به چند نوع مختلف از حمله گالوانیزه، استنلس و فولادی تقسیم می‌شوند. با توجه به جدول تحمل بار نبشی و استحکام آن، از این محصول به‌عنوان جایگزینی برای سایر مقاطع فولادی از حمله نبشی آلومینیومی، کامپوزیت و فلزات گران‌قیمت استفاده می‌شود. نبشی‌ها معمولاً طبق استاندارد ملی ایران، روسیه و کشورهای اروپایی تولید می‌شوند. همچنین، نام‌گذاری نبشی با توجه به اندازه ضخامت و طول آن تعیین خواهد شد. نکته مهم در مورد نبشی این است که هر چقدر ضخامت بال‌های آن بیشتر باشد، وزن آن هم افزایش پیدا می‌کند.

 

آشنایی با ۷ کاربرد نبشی در صنایع

  • طراحی و ساخت چارچوب، قاب، پایه، پلکان، خرپا، ساخت دکل‌های مقاوم و مهره‌های مرتفع

  • جایگزین کردن به‌جای الوار و چوب در سقف سازه و چارچوب درب و پنجره

  • تقویت عناصر ساختمانی

  • طراحی قاب برای انواع ماشین‌آلات صنعتی مثل ماشین چمن‌زن

  • ساخت پشت‌بند برای مهار بار اضافی که به ستون سازه در مواقعی مثل زلزله وارد می‌شود

  • مهار بار اضافه و تحمل فشار در ستون سازه‌های فلزی

  • ساخت سقف برای سازه‌های ساختمانی سبک و ایجاد شیروانی در بام خانه‌ها

 

چگونگی محاسبات در جدول تحمل بار نبشی

چگونگی محاسبات در جدول تحمل بار نبشی   ahan123   2

در جدول تحمل بار نبشی، همه اطلاعات مربوط به نبشی‌هایی که در کارخانه‌های تولیدکننده ساخته می‌شوند، در سایزبندی مختلف وجود دارد. با توجه به این مسئله، نبشی‌ها باید طبق استانداردهای ملی ۱۳۹۶۸-۱، استاندارد اروپایی ۱۰۵۶-۱ و استاندارد روسی ۸۵۱۰ از چرخه تولید وارد بازار شوند. مهم‌ترین پارامتر در محاسبه جدول تحمل بار نبشی، طول و ضخامت بال‌های انواع نبشی‌هاست.

برای مثال، اگر سایز یک نبشی با عنوان L30*30*30 تعریف شده است، یعنی طول بال‌های آن ۳۰ میلی‌متر و ضخامت آن هم ۳۰ میلی‌متر است. برای اینکه مرجعی معتبر برای جدول تحمل بار نبشی وجود داشته باشد، جدولی با عنوان اشتال نبشی تهیه شده است که طبق آن همه اشتباهات محاسباتی کاهش پیدا می‌کنند. اگر به جدول تحمل بار نگاه کنید، با عناوینی همچون وزن، واحد طول ضخامت بال، وزن شاخه و غیره روبه‌رو می‌شوید. 

 

جدول تحمل بار نبشی

یک مهندس طراح سازه برای اینکه پروژه بی‌نقصی داشته باشد و بتواند میزان تحمل بار توسط نبشی را اندازه‌گیری کند، از اطلاعات این جدول کمک می‌گیرد:

ردیف

سایز نبشی (mm)

وزن هر متر (Kg/m)

طول بال (h/mm)

ضخامت بال (t/mm)

وزن شاخه ۶ متری (Kg/m)

وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)

۱

L30×۳۰×۳

۱.۳۶

۳۰

۳

۸.۱۶

۱۶/۳۲

۲

L30×۳۰×۴

۱.۷۸

۳۰

۴

۱۰.۶۸

۲۱/۳۶

۳

L35×۳۵×۴

۲.۰۹

۳۵

۴

۱۲.۵۴

۰۸/۲۵

۴

L40×۴۰×۴

۲.۴۲

۴۰

۴

۱۴.۵۲

۰۴/۲۹

۵

L40×۴۰×۵

۲.۹۷

۴۰

۵

۸۲/۱۷

۳۵/۶۴

۶

L45×۴۵×۴.۵

۳.۰۶

۴۵

۴.۵

۳۶/۱۷

۳۶/۷۲

۷

L50×۵۰×۴

۳.۰۶

۵۰

۴

۱۸.۳۶

۳۶/۷۲

۸

L50×۵۰×۵

۳.۷۷

۵۰

۵

۲۲.۶۲

۴۵/۲۴

۹

L50×۵۰×۶

۴.۴۷

۵۰

۶

۲۲.۸۲

۵۳/۶۴

۱۰

L60×۶۰×۵

۴.۵۷

۶۰

۵

۲۷.۴۲

۵۴/۸۴

۱۱

L60×۶۰×۶

۵.۴۲

۶۰

۶

۳۲.۵۲

۰۴/۶۵

۱۲

L60×۶۰×۸

۷.۰۹

۶۰

۸

۴۲.۵۴

۰۸/۸۵

۱۳

L65×۶۵×۷

۶.۸۳

۶۵

۷

۴۰.۹۸

۸۱/۹۶

۱۴

L70×۷۰×۶

۶.۳۸

۷۰

۶

۳۸.۲۸

۷۶/۵۶

۱۵

L70×۷۰×۷

۷.۳۸

۷۰

۷

۴۴.۲۸

۸۸/۵۶

۱۶

L75×۷۵×۶

۶.۸۵

۷۵

۶

۴۱.۱

۲/۸۲

۱۷

L75×۷۵×۸

۸.۹۹

۷۵

۸

۵۳.۹۴

۱۰۷/۸۸

۱۸

L80×۸۰×۸

۹.۶۳

۸۰

۸

۵۷.۷۸

۱۱۵/۵۶

۱۹

L80×۸۰×۱۰

۱۱.۹

۸۰

۱۰

۷۱.۴

۸/۱۴۲

۲۰

L90×۹۰×۷

۹.۶۱

۹۰

۷

۵۷.۶۶

۱۱۵/۳۲

۲۱

L90×۹۰×۸

۱۰.۹

۹۰

۸

۶۵.۴

۸/۱۳۰

۲۲

L90×۹۰×۹

۱۲.۲

۹۰

۹

۷۳.۲

۴/۱۴۶

۲۳

L90×۹۰×۱۰

۱۳/۴

۹۰

۱۰

۸۰.۴

۸/۱۶۰

۲۴

L100×۱۰۰×۸

۱۲.۲

۱۰۰

۸

۷۳.۲

۴/۱۴۶

۲۵

L100×۱۰۰×۱۰

۰/۱۵

۱۰۰

۱۰

۹۰

۱۸۰

۲۶

L100×۱۰۰×۱۲

۸/۱۷

۱۰۰

۱۲

۱۰۶.۸

۶/۲۱۳

 

فرمول وزنی و کاربرد آن در کنار جدول تحمل بار نبشی

علاوه بر جدول تحمل بار نبشی، روش دیگری برای محاسبه مقاومت این مقاطع فولادی وجود دارد که با عنوان فرمول وزن شناخته می‌شود. در این فرمول از طول بال و ضخامت نبشی (بر حسب میلی‌متر) و طول شاخه (بر حسب متر) استفاده می‌شود و خروجی آن بر حسب کیلوگرم خواهد بود:

۱۰۰۰ ÷ 7.86 × طول شاخه × [ [ضخامت × (طول بال – ضخامت) ] + (طول بال × ضخامت نبشی)] = فرمول وزن نبشی

حالا برای اینکه درک بهتری در مورد این فرمول داشته باشید، به این مثال توجه کنید. فرض کنید، می‌خواهیم تحمل بار نبشی ۵ در ضخامت ۵ و طول شاخه ۶ متری را محاسبه کنیم. اگر نبشی ۵ دارای طول بال ۴۰ و ضخامت ۵ میلی‌متر است، با توجه به فرمول جدول تحمل بار نبشی، محاسبه اینگونه خواهد بود:

[(۵*۴۰) + [(۴۰-۵) * ۵]] * ۶ * ۷.۸۶ / ۱۰۰۰ = ۱۷.۶۸۵

پس وزن نبشی مورد نظر ما با توجه به اطلاعاتی که از آن داشتیم، ۱۷ کیلو و ۶۸۵ گرم محاسبه شد.

 

نحوه اجزای نبشی‌ها در پروژه

با توجه به جدول تحمل بار نبشی، مراحل قرار دادن نبشی در محل مورد نظر باید با توجه به مهارت کافی در کنده‌کاری و جوشکاری انجام شود. بدیهی است که نبشی باید به‌اندازه کافی سفت‌وسخت باشد تا مانعی برای اجرای آن وجود نداشته باشد. البته برای پروسه جوشکاری نبشی به تجهیزات به تخصص خاص نیاز نیست و با استفاده از ماشین‌های جوشکاری می‌توان این کار را با موفقیت و دقت بالا انجام داد.

 

4 مزیت استفاده از انواع نبشی

کمک گرفتن از جدول تحمل بار نبشی و استفاده از انواع این مقاطع فولادی در پروژه‌های مختلف مزایای متعددی از جمله این ۴ مورد مهم دارد:

  • مقاومت و استحکام: نبشی‌ها توانایی خمش تا زاویه ۹۰ درجه (L) را دارند و در امتداد طولی که دارند خم می‌شوند. این مقاطع فولادی، استحکام و انعطاف‌پذیر ویژه‌ای دارند و نسبت به چوب و کامپوزیت، بار بیشتری را در سازه‌های ساختمانی تحمل می‌کنند. به‌همین دلیل است که توصیه می‌شود برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از نبشی در سقف، تیر، ستون و خرپا استفاده شود

  • سبک بودن: برخلاف ضخامت بالا و تحمل وزن قابل توجه، انواع نبشی‌ها دارای وزن خیلی پایینی هستند. همین ویژگی مهم باعث شده است که بتوان از نبشی برای پروژه‌های کوچک و حتی بزرگ استفاده کرد. وزن پایین نبشی‌ها باعث می‌شود که سازه ساختمانی دچار نشست نشود و آسیب‌های مختلف حوادث طبیعی به ساختار آن آسیب نرساند

  • سایزبندی متنوع: یکی دیگر از مزایای نبشی، تنوع در سایزبندی آن در بازار فروش است. هر نبشی، وزن، ترکیبات فیزیکی و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به‌همین دلیل، کاربردهای بسیاری خواهد داشت. علاوه بر شکل ظاهری، عوامل دیگری مثل ضخامت، طول، عرض و ارتفاع از جمله ویژگی‌های مربوط به سایزبندی در انواع نبشی‌ها هستند

  • سهولت در نگهداری: وزن پایین این مقاطع فولادی باعث شده است که تولیدکنندگان و فروشندگان عمده در مورد جابه‌جایی و دپو کردن آن با مشکل روبه‌رو نشوند. همچنین، شکل ظاهری L مانند نبشی باعث می‌شود که فضای کم‌تری را در انبار اشغال کند و نسبت به سایر محصولت فولادی و آهن‌آلات بهتر جا بگیرد. همچنین، نبشی نیازی به نگهداری خاصی (حتی پس از بهره‌برداری، جوشکاری، رنگ‌آمیزی و مهروموم کردن) ندارد

البته، لازم به ذکر است که نبشی هم مثل همه محصولات فولادی موجود در بازار علاوه بر ویژگی‌های مثبت دارای معایبی هم است. برای مثال، نبشی‌های گالوانیزه و استیل به‌دلیل قیمت بالایی که دارند، معمولاً کم‌تر در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند تا هزینه‌های نهایی ساخت‌وساز پایین بیایند. همچنین، یکی از معایب مهم نبشی‌ها این است که در حالت عادی خاصیت ضد زنگ ندارد و در مواجهه با رطوبت و هوا دچار اکسید آهن می‌شوند.

 

سخن پایانی در مورد جدول تحمل بار نبشی

نبشی، به‌دلیل سطح مقطع، ضخامت و کاربردی که در ساختمان‌سازی دارد، شناخته می‌شود. در نظر گرفتن نبشی در سازه‌های ساختمانی باعث مهار شدن نیروهای وارد به سازه می‌شود و می‌تواند از فروریختن و تخریب در مواجهه با زلزله و باد شدید جلوگیری کند. به‌همین دلیل است که استفاده از جدول تحمل بار نبشی برای مهندسان ناظر اهمیت ویژه‌ای دارد. 

در این مقاله علاوه بر ارائه اطلاعات جدول تحمل بار نبشی، فرمول‌های محاسباتی را هم در اختیارتان قرار دادیم. شما می‌توانید از اطلاعات سایت آهن یک دو سه، برای مشاهده قیمت به‌روز انواع مقاطع فولادی و آهن‌آلات استفاده کنید.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
آشنایی جدول تحمل بار نبشی