لوله مانیسمان چیست و کاربردها و انواع آن

همه چیز درباره لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست و کاربردها و انواع آن

 

لوله مانیسمان یا لوله ی بدون درز یکی از انواع لوله هاست که استفاده و کاربرد فراوانی در صنعت های مختلف دارد. اما به دلایلی قیمت آنها از سایز لوله ها بیشتر است. در این مقاله از مجله آهن یک دو سه به لوله مانیسمان، کاربرد و قیمت آنها خواهیم پرداخت.


 

لوله مانیسمان چیست؟

                                                            

 

لوله مانیسمان نوعی از لوله فولادی می باشد که برای تولید آنها به جای استفاده از ورق های آلومینیوم از شمش استفاده می شود. تولید این نوع از لوله ها به نحوی انجام می شود که هیچ جای جوش و درزی روی آن دیده نمی شود، به همین دلیل قیمت آنها به مراتب از سایر لوله های موجود در بازار بیشتر است.

 

مشاهده لیست قیمت به روز لوله مانیسمان

 

 

انواع لوله مانیسمان

 

لوله ها را می توان با توجه به ویژگی های گوناگونی که دارند تقسیم کرد. در بسیاری از صنایع و جهت کاربردهای گوناگون که نیاز به تحمل فشار نسبتا بالایی وجود دارد، از لوله مانیسمان استفاده می شود. به طور کلی، لوله ها هم مانند سایر تجهیزات در انواع گوناگونی ساخته می شوند. این تنوع در لوله ها می تواند به دلیل ویژگی های مختلفی به وجود آید.

 

این محصول با توجه به روش ساخت آنها به دو دسته لوله های مانیسمان یا بدون درز و لوله های درزدار تفسیم می شوند. همان گونه که از نام این لوله ها کاملا مشخص است، انواع بدون درز آن هیچ گونه درز یا جوش خوردگی در ساختار خود ندارند. در صورتی که لوله های درزدار دارای جوش خوردگی هستند.

 

با توجه به این که در ساخت لوله های بدون درز، هیچ گونه شکاف و جوش خوردگی وجود ندارد، مقاومت بالایی هم داشته و به راحتی دچار آسیب نمی شوند. اما لوله های درزدار از این قابلیت برخوردار نبوده و در صورت قرار گرفتن تحت فشارهای بالا، امکان باز شدن جوش و آسیب دیدن ان ها وجود دارد.

 

به همین دلیل، در موارد حساس مانند انتقال سیالات مهم و جاهایی که فشار زیادی درون لوله وجود دارد، از لوله های مانیسمان استفاده می شود. این لوله ها خود از نظر شکل ظاهری مانند قطر، طول و ضخامت یا ویژگی های ساختاری مانند سختی و کشش در انواع گوناگونی ایجاد می شوند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

                                                   

 

بیشتر بخوانید

 

کاربرد های مهم لوله مانیسمان

 

این لوله ها نسبت به سایر لوله های دیگر کاربردهای محدودتری دارند که البته این موضوع را می توان با قیمت آن ها مرتبط دانست. زیرا قیمت آنها به مراتب گران تر از سایرلوله ها می باشد . اما از طرف دیگر، به دلیل ویژگی های بسیار مهم آن ها، در جاهایی استفاده می شوند که مهم و حیاتی باشند.

 

برای مثال، در جاهایی که نشت ماده درون این لوله ها که معمولا سیال است بتواند بسیار خطرناک باشد یا فشار درون لوله بالا بوده و ترکیدن ان به ایجاد حادثه منجر شود، از لوله های بدون درز استفاده می شود. با توجه به این توضیحات، در ادامه تعدادی از مهم ترین کاربردهای لوله مانیسمان را برای شما ذکر می کنیم:

 

  • استفاده در تولید خطوط انتقال نفت و گاز در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی
  • استفاده از ان ها برای ساخت خطوط لوله فشار قوی
  • ساخت خطوط لوله هیدرولیک
  • استفاده در مبدل های حرارتی و گرمایی
  • لوله کشی های صنعتی و امور آب رسانی در کشاورزی
  • عایق سازی کابل های فشار قوی
  • استفاده از لوله های مانیسمان ساخته شده از استیل ضد زنگ برای خطوط انتقال غذا و دارو

 

مهم ‌ترین تفاوت‌های لوله مانیسمان و لوله‌های درزدار

 

  • تفاوت‌های ظاهری لوله‌ها

همانطور که گقته شد، برای تولید لوله‌های فولادی بدون درز از شمش فولاد استفاده می‌شود و روی سطح لوله‌های مانیسمان هیچ جای درز و جوشی وجود ندارد و ظاهری یکپارچه دارد. بعد از ساخت لوله روی آن‌ها از نوعی روغن جلا دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین رو این لوله‌ها کمی براق هستند. لوله‌های درزدار با استفاده از ورقه‌های فولاد تولید می‌شوند و روی سطح آن‌ها جای جوش وجود دارد.

 

  • تفاوت در فرآیند قالب گیری لوله‌ها

برای ساخت لوله‌های مانیسمان یا بدون درز از شمش فولاد طی فرآیند نورد استفاده ی‌شود. در حالی که برای تهیه لوله‌های درزدار لازم است ورقه‌ها ابتدا خم شوند و بخش‌های مختلف لوله طی فرآیندهایی چند مرحله‌ای، جوشکاری می‌شوند.

 

  • عملکرد و کاربرد لوله‌ها

لوله‌های فولادی بدون درز ظرفیت تحمل فشار بیشتری دارند و مقاومتشان بالاتر است. از همین رو این لوله‌ها بیشتر در صنایع و تجهیزات فشار بالا و صنایع حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که لوله‌های درزدار قادر به تحمل چنین فشاری نیستند و امکان خوردگی و آسیب در فشار و دمای بالا برای این لوله‌ها وجود دارد. لوله‌های درزدار بیشتر در صنایعی مثل هوافضا، اتومبیل سازی و الکترونیک که فشار آن‌ها به نسبت کمتر است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تفاوت در اندازه لوله‌ها

 

یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های لوله‌های بدون درز این است که حداکثر با قطر ۲۰ میلی متری تولید می‌شوند. از طرفی تولید لوله‌هایی در اندازه‌های بزرگ تر نیازمند هزینه و صرف زمان زیادی است. برای تولید لوله‌های بدون درز در اندازه‌های بزرگ باید از روش انبساط گرم استفاده شود که این موضوع روی کیفیت لوله تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که تولید لوله‌های درزدار این محدودیت را ندارد و در اندازه‌هایی متنوع ‌تری تولید می‌شوند.

 

 

دلیل گرانتر بودن لوله مانیسمان 

 

همانطور که پیش تر ذکر شد، به طور معمول هزینه ساخت و تولید لوله‌های مانیسمان نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است. برای ساخت و تولید این لوله‌ها از تجهیزات بیشتری استفاده می‌شود و زمان بیشتری لازم است. از همین رو لوله‌های مانیسمان نسبت به انواع لوله های درزدار گران ‌تر هستند و این موضوع نیز از مهم‌ ترین تفاوت‌های لوله‌های درزدار و بدون درز محسوب می‌شود.

 

مشاهده لیست قیمت به روز لوله مانیسمان

 

از مهم ‌ترین مزیت‌های لوله‌های مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قابلیت جوش پذیری بالا
  • عملکرد بهتر نسبت به سایر انواع لوله‌های فولادی
  • استحکام بالا
  • طول عمر زیاد
  • مناسب برای حمل و انتقال مواد سمی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • تحمل فشار زیاد
  • تحمل دمای بالا
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • مناسب برای انتقال مواد در مسافت‌های طولانی
  • عدم نشت مواد سمی به بیرون از لوله
  • انتقال برق
  • کاهش ایجاد رسوب و جرم در داخل لوله

 

قیمت لوله مانیسمان


اینکه لوله مانیسمانی که خریداری می‌کنید، چه کیفیت و برند و سایزی دارد، می‌تواند روی هزینه شما مؤثر واقع شود. شاید قیمت این لوله‌ها نسبت به سایر انواع لوله‌ها بیشتر باشد، اما عمر طولانی و مزیت‌هایی که دارند، موجب می‌شود تا به هزینه نگهداری و تعویض کمتری نیاز پیدا کنند. با توجه به نوسانات قیمت برای استعلام قیمت‌ لوله مانیسمان و تجهیزات مربوط به آن می‌توانید با کارشناسان ما در آهن یک دو سه در ارتباط باشید.

 

 

کلام آخر

 

با لوله مانیسمان، انواع و کاربرد آنها آشنا شدیم و دلیل گران تر بودن قیمت آن را به اطاع رساندیم. ما در آهن یک دو سه در تلاشیم که هر محصولی را با مناسب ترین قیمت نسبت به همه جا خریداری کنید و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات از جمله لوله مانیسمان می توانید به شماره پشتیبانی ما  22336060 – 021 تماس بگیرید.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر