سقف کاذب آلومینیومی: کاربرد، انواع و فرآیند تولید

سقف کاذب آلومینیومی: کاربرد، انواع و فرآیند تولید

 

سقف کاذب آلومینیومی؛ کاربرد، انواع و فرآیند نصب

 

سقف‌های کاذب، یکی از محصولاتی هستند که در ابتدا برای زیباتر نشان داده شدن و یا بهبود کیفیت داخل سازه ساختمانی به وجود آمدند. اما امروزه گویی که به یکی از ملزومات خانه‌ها تبدیل شده‌اند. دیگر کم‌تر خانه‌ای را می‌بینید که حداقل یک جای آن از سقف کاذب استفاده نشده باشد. سقف کاذب دیگر هم از نظر سازندگان ساختمانی پرکاربرد شده و هم بین خود مشتریان و مردم عادی پرطرفدار شده است.

یکی از انواع مناسب و متداول سقف کاذب، سقف کاذب آلومینیومی است. که طبعا از اسمش مشخص است، به سقف کاذبی که قطعاتش از فلز آلومینیوم ساخته شده باشد سقف کاذب آلومینیومی گفته می‌شود. سقف کاذب آلومینیومی هم برای زیباسازی و بهبود شمای ظاهری ساختمان‌ها، اعم از ساختمان اداری، تجاری و حتی مسکونی به کار رفته و می‌رود.

در مطلب حاضر قرار است که اولا بیشتر بدانیم سقف کاذب آلومینیومی چیست؟ ثانیا درمورد کاربرد سقف کاذب آلومینیومی صحبت کنیم. ثالثا انواع سقف کاذب آلومینیومی را بشناسیم و نهایتا نگاهی هم به فرآیند نصب سقف کاذب آلومینیومی داشته باشیم. پس حتما تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

 

سقف کاذب آلومینیومی چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم، گاهی اوقات سقف واحدهای تجاری و اداری و گاهی اوقات مسکونی نیاز به زیباسازی دارند. به همین دلیل، سقف‌های کاذب در دهه‌های اخیر محبوب شده‌اند و مورد استفاده بالا قرار می‌گیرند. سقف کاذب آلومینیومی نیز یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای کاربرد بالا به شمار می‌آید. به خصوص در فرآیند بازسازی یک واحد می‌توان به سادگی از سقف کاذب آلومینیومی استفاده کرد.

این سقف‌ها شامل قطعاتی کوچک و درشت یا یکپارچه هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. اشکال مشبک و یا نواری سقف‌های آلومینیومی در بازار وجود دارند که می‌شود آن‌ها را تهیه و استفاده کرد. به هر حال مهم‌ترین نکته، نحوه اتصالات این سقف‌های کاذب آلومینیومی است.

نحوه اتصال آن‌ها با اتصالاتی خاص، اعم از اتصالات گالوانیزه یا اتصالات روی صورت می‌گیرد.

سقف کاذب آلومینیومی چیست؟   ahan123   2

کاربرد سقف کاذب آلومینیومی

بعید است که تا به حال در هیچ جایی سقف کاذب آلومینیومی ندیده باشید. بنابراین احتمالا با کاربرد فراوان سقف کاذب آلومینیومی آشنا هستید. درواقع از سقف آلومینیومی کاذب در محیط‌های متنوعی بهره برده می‌شود. اما از بین کاربردهای آن می‌شود به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • سقف کاذب آلومینیومی یک گزینه مناسب برای سقف کاذب سرویس‌های بهداشتی است. (به دلیل زنگ نزدن براثر رطوبت فراوان آن مکان)
  • سقف آلومینیومی کاذب برای محیط‌های بیمارستانی خیلی مناسب است. زیرا به راحتی می‌شود آن را تمیز و پاکیزه نگه داشت.
  • سقف یادشده برای محیط‌های تجاری که نیاز به دکور زیبا و قابل تنظیم یا قابل تجدید دارند بسیار سبک و بادوام است.
  •  از سقف آلومینیومی برای محیط‌های دیگری همچون پمپ بنزین‌ها، سوله‌ها، کانکس‌ها، سالن اداری، کارخانه، استخر و انواع محیط‌های باز و بسته نیز استفاده می‌شود.

 

انواع سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی دارای انواع مختلفی است که همگی در بازار ایران و جهان موجود هستند. تنها شما بایستی تصمیم بگیرید که بنا به متراژ، بودجه و نیازی که دارید، کدام‌یک از انواع سقف کاذب آلومینیومی را انتخاب خواهید کرد. مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع سقف کاذب آلومینیومی، موارد زیر هستند.

 

یک: تایل آلومینیومی

تایل آلومینیومی یکی از مهم‌ترین سقف کاذب‌های آلومینیومی است. زیرا نصب آسانی دارد و قیمتش نیز خیلی ارزان درمی‌آید. ابعاد تایل‌های آلومینیومی معمولا در سه اندازه 30 در 30، 60 در 60 و 60 در 120 سانتی متر قرار دارد. به همین دلیل نیاز است که از نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید تا دورریز و هدررفتی نداشته باشید. ضمنا تایل آلومینیومی نیاز به تجهیزات و ابزارآلات خاص دارد؛ زیرا روی چهارچوب‌هایی خاص سوار خواهد شد.

 

دو: دامپا آلومینیومی

دامپا یکی از انواع سقف کاذب آلومینیومی است که به شکل نواری وجود دارد. در سقف مذکور، نوارهای دامپا به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته و باعث زیبایی خاصی می‌شوند. زیرسازی این سقف‌ها با ورق گالوانیزه انجام می‌پذیرد. این نوارها بین 10 الی 200 سانتی متر عرض دارند و معمولا در سه نوع ساده، سوراخ‌دار ریز و سوراخ‌دار درشت به بازار عرضه می‌شوند.

 

سه: سقف کاذب لوور

دسته سقف کاذب لوور بسیار شبیه به دامپا است. دقیقا همان‌طور نواری برش خورده و افقی در کنار هم قرار می‌گیرند. تنها تفاوت‌های این دو در این است که کاربرد سقف کاذب لوور بیشتر تجاری است. ضمنا سقف کاذب لوور از تیغه‌هایی با میله دندانه‌دار در کنار خود برای اتصال بهره برده است.

 

چهار: لوکسان آلومینیومی

لوکسان آلومینیومی یکی از انواع سقف‌های کاذب آلومینیومی است که بیشتر به درد محیط‌های باز و بزرگ می‌خورد. زیرا از ابعاد بزرگی برخوردار است. ابعاد لوکسان معمولا با ضخامت حدود نیم میلی متر و عرض 15 الی 84 تعریف می‌شود و طول این ورقه‌ها گاهی تا 6 متر نیز می‌رسد!

سقف لوکسان نیز شبیه دو مورد قبلی، به خصوص شبیه لوور است. اما تفاوت لوکسان با حالت‌های قبلی این است که بین هر کدام از ورقه‌های لوکسان، بایستی کمی فاصله گذاشته شود. دلیل این کار هم بیشتر به دلیل بزرگی ورقه‌های لوکسان است.

 

پنج: گریلیوم آلومینیومی

سقف‌های گریلیوم آلومینیومی یکی از کارراه‌اندازترین انواع سقف کاذب آلومینیومی هستند. زیرا این سقف‌ها امکان ترکیب با سایر انواع و متریال دیگر (غیر از خود) را دارا هستند. از این نوع بیشتر در درمانگاه و بیمارستان استفاده می‌شود. گریلیوم آلومینیومی، در اصل ورقه‌هایی شبکه‌ای از آلومینیوم را شامل شده است.

 

فرآیند نصب سقف کاذب آلومینیومی

نصب سقف کاذب آلومینیومی معمولا کار خیلی سختی نیست. گرچه که بهتر است در انجام آن از نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید، اما اگر موارد زیر را رعایت کنید، خودتان نیز می‌توانید به اجرای آن همت بگمارید:

  • رطوبت و دمای محیط باید استاندارد باشد. بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد.
  • سقف باید پیشاپیش برای نصب سقف کاذب آماده باشد.
  • ارتفاع و فاصله مناسب تایل‌ها را پیش‌بینی کنید.
  • قرارگیری تایل‌ها و نحوه آن را تنظیم کنید.
  • نبشی‌ها را به صورت ایمن با پیچ، رول پلاک و پرچ متصل کنید.
  • تایل‌ها را به روی نبشی‌ها قرار دهید و از ثابت ماندن اطمینان حاصل کنید.
  •  مرحله آخر کار هم اتصال تایل‌ها به آویز و بازبینی کار خواهد بود.

 

مزایا و معایب سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی نیز مانند هر وسیله یا ابزار و روش دیگری صاحب مزایا و معایب خاص خودش خواهد بود. ازجمله مزایای این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • مقاومت بالایی که در مقابل رطوبت و حتی شرجی بودن هوا دارد.
  • طرح و رنگ‌های متنوع و مختلف برای گزینش دلخواه.
  • اجازه دسترسی به تاسیسات و زیرسازی سقف کماکان پابرجاست.
  • امکان تعمیر و جایگزینی یا رفع هر مشکلی وجود دارد.
  • وزن بسیار پایین و مناسب برای هرکاری را داراست.
  • درمقابل گرما و حتی آتش‌سوزی ایمن به نظر می‌رسد.
  • می‌شود آن را برچید و دوباره در جای دیگر اجرا کرد.
  •  شستشو و تمیز کردن سقف کاذب آلومینیومی خیلی ساده است.

 

حالا اگر بخواهیم معایب سقف کاذب آلومینیومی را هم مرور کنیم، می‌توانیم به مواردی همچون موارد زیر اشاره داشته باشیم:

 

  • قیمت این سقف‌ها آن‌قدر فضایی بالا نیست؛ اما طبعا از سقف ساده گران‌تر است.
  • با وجود مقاومت جلوی رطوبت و آتش، در مقابل ضربات خیلی مقاومتی ندارند و ممکن است بشکنند یا ترک بردارند.
  • نصاب حرفه‌ای برای اجرای این نوع سقف‌ها خیلی کم است. خصوصا در ایران.
  •  تعویض و نگهداری این نوع سقف‌ها مساله‌ای روتین است که باز هم باعث بالاتر رفتن هزینه نگهداری آن خواهد شد.

مزایا و معایب سقف کاذب آلومینیومی    ahan123  3

کلام آخر

امیدواریم به خوبی با سقف‌های کاذب آلومینیومی آشنا شده باشید. مهم‌ترین امکانی که غیر از موارد بالا توسط این سقف‌ها به طراح داده می‌شود، امکان تنوع و جذابیت بیشتر ساختمان‌ها خواهد بود. ضمنا یکی از مواردی که شاید به دردتان بخورد و در بالا به آن اشاره نشد، امکان عایق‌بندی و کمک به عایق انرژی و صدا توسط سقف کاذب آلومینیومی است. مساله‌ای که جزو کاربرد سقف کاذب آلومینیومی محسوب می‌شود؛ گرچه که کاربردی جنبی است.

به هر حال جذابیت‌های این سقف همان‌طور که در بالا گفتیم فراوان است. پس با وجود معایبی که ذکر کردیم، به نظر می‌رسد کماکان چربش بین مزایا و معایب با مزایا خواهد بود و استفاده از سقف کاذب آلومینیومی نه‌تنها یک کار درست و شکیل است، بلکه صرفه اقتصادی خود را هم دارا خواهد بود.

امیدواریم که درصورت تمایل به استفاده از سقف کاذب آلومینیومی، یا از نصاب حرفه‌ای و یا از شرکت‌هایی که خدمات سقف آلومینیومی کاذب را ارائه می‌دهند استفاده کنید تا بتوانید بهترین طرح‌ها و ماندگارترین خدمات را در این حوزه دریافت نمایید.

سوالات متداول:

1-انواع سقف آلومینیومی کاذب چه نوع سقف‌هایی به شمار می‌آیند؟

سقف آلومینیومی کاذب با خلاقیت طراحان به دسته‌های فراوانی تقسیم شده است. اما همان‌طور که در متن هم اشاره شد، لوور، لوکسان، دامپا و تایل آلومینیومی از انواع سقف کاذب آلومینیومی متداول امروزه به حساب آمده‌اند.

2-قیمت سقف آلومینیومی کاذب چگونه است؟

این مساله به طرح، نقشه و میزان استفاده و جنس سقف آلومینیومی کاذبی که شما بخواهید بستگی دارد. اما به طور کلی همان‌طور که عرض شد، صرفه اقتصادی در این کار وجود دارد و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

3-مهم‌ترین مزیت سقف کاذب آلومینیومی چیست؟

در بخشی از نوشته بالا به تمام مزایای سقف کاذب آلومینیومی اشاره کردیم. بستگی دارد که شما چه هدفی از استفاده از سقف کاذب آلومینیومی داشته باشید!

 

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر