سپری چیست؟ + انواع و کاربردهای آن

اطلاعات کاربردی از سپری

سپری چیست؟ + انواع و کاربردهای آن

 

سپری نوعی از پروفیل های آهنی است که به شکل T می باشد که از دو ورق کم عرض عمود برهم تشکیل می شود. بر خلاف تیرآهن استفاده از سپری ها کاربرد گسترده ای ندارند. اما در صنعت ماشین آلات استفاده از آن ها اولین گزینه مورد نظر می باشد. در ادامه  از این مقاله از آهن یک دو سه به بررسی این محصول و کاربرد آن می پردازیم.


سپری چیست؟

 

سپری آهنی یا پروفیل T  یک مقطع آهنی می باشد که در ساختمان سازی و صنعت به وفور استفاده می شود. به طور عمده این مقطع در ساخت درب و پنجره های مختلف برای اتصالات پل ها به ستون ها، ساخت سازه های فلزی، ستون، اسکلت گلخانه ها، سقف های شیشه ای و خرپا استفاده می شود. خرپا سازه ای صلب از واحدهای مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است. ضخامت پروفیل های لنگه دری یا همان سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلیمتر است. در بین سایزهای مختلف لنگه دری سایز ۲ میلیمتر بیشتر از سایزهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

                                                                             

 

انواع سپری آهنی

 

سپری ها بر اساس تولید به دو دسته فابریک، آهن نوردی تقسیم می شوند و از نظر جنس در ۵ دسته آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل در بازار موجود هستند. تفاوت سپری آهنی نوردی با فابریک در وزن آن می باشد. وزن سپری آهنی کمتر از سپری فابریک می باشد و از لحاظ ظاهری به سه دسته مختلف تقسیم می شود:

 

  • سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر است.
  • سپری با اضلاع نامتساوی که درآن‌ها ارتفاع نصف عرض است.
  • سپری با ارتفاع زیاد

 

بیشتر بخوانید

 

انواع سپری بر اساس فرایند تولید

 

سپری فابریک (سپری نورد گرم)

 

در این روش شمش را در کوره حرارت می دهندورد  تا سرخ شود سپس از غلطک های نورد اولیه عبور می دهند تا طول آن افزایش پیدا کند و از ضخامتش کاسته شود.در مرحله بعدی برای تبدیل شدن به سپری باید از غلطک های نورد میانی و نورد نهایی عبور داده شوند . حال سپری ها را با توجه به سایزمورد نظر برش می دهند.

 

سپری پرسی (نورد سرد)

 

در روش نورد سرد مقطع تیرآهن از وسط نصف می کنند  که هر قسمت آن یک سپری می شود. که این روش خیلی رایج نیست و در روش نورد گرم از آنجا که سپری ها به وسیله تکنولوژی رشد یافته تری تولید می شوند از کیفیت بالاتری برخوردارند و مطابق با استانداردها نیز هستندو و از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه ترهستند.

 

 

کاربرد سپری در ساختمان

 

سپری در ساختمان خرپا، در اسکلت گلخانه‌ها، سقف و نماهای شیشه‌ای، در نورگیری زیرزمین‌ ها جهت آجرهای شیشه‌ ای در فضای بالا و به عنوان مهار کننده در ساختمان‌ها و همچنین در صنایع سدسازی مصرف می گردد. محصولات فولادی کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان دارند، به همین دلیل به شکل‌های متنوعی تولید می شوند تا در هر قسمتی از سازه با مناسب ترین شکل موجود مورد استفاده قرار گرفته و از حداکثر ظرفیت باربری آن ها استفاده شود.

 

با توجه به مطالبی که تاکنون ذکر شد می توان نتیجه گرفت که سپری، کاربرد های مختلفی دارد. از موارد مهمی که از آن به عنوان کاربرد اصلی سپری یاد کرد استفاده از آن در ساخت درب و پنجره می باشد. اما این محصول به وسیله شکل منحصر به فردی که دارد، کاربرد های فراوانی دیگری نیز دارد.

 

کاربرد معروف سپری در صنعت ساختمان سازی می باشد. در ساختمان ها و سازه هایی که بار اعمال شده به سیستم بابر زیاد باشد، جهت حفظ پایداری نمای سنگی و یکپارچه ساختن آن با سازه اصلی از زیرسازی استفاده می شود. در این زیرسازی علاوه بر نبشی و قوطی جهت جوش پذیری بهتر نسبت به پروفیل قوطی در کناره ها از نبشی و در میانه ها از سپری های آهنی استفاده می شود.

 

یکی دیگر از کاربرد های سپری ، استفاده از آن در سقف هایی است که در آن ها نور پردازی شده است. در مواردی مانند سقف پاسیو ها، گلخانه های و.. از سپری آهنی جهت نشیمن مناسب برای قرارگیری تایل های گذردهنده نور استفاده می شود. استفاده از سپری آهنی به عنوان پروفیل اصلی باربر در این موارد به اقتصاد کار کمک می کند.

 

یکی دیگر از موارد مصرف سپری در سقف های کاذب می باشد. در بعضی از مکان ها برای جلوه زیباتر سقف و در عین پایداری و دوام آن از سپری به عنوان عضو سازه ای باربر در این سقف ها استفاده می شود. در این روش برای دهانه های کم و بارگذاری سبک بر روی آن از سپری ۳ و برای دهانه های بیشتر و یا بارگذاری سنگین تر از سپری ۴ استفاده می شود.

 

در ساختمان سازی به خصوص در نواحی لرزه خیز کلیه جزییات اجرایی می¬بایست بر مبنای آیین نامه های طراحی انجام شود. پروفیل هایی مثل سپری که به دلیل شکل خاص خود می توانند به عنوان یک پروفیل مناسب در این مورد به کار گرفته شوند. بدین ترتیب با استفاده از پروفیل سپری و ثابت نمودن آن در بالا و پایین، بستر مناسبی برای مهار دیوارهای آجری و یا بلوک های ماسه سیمانی ایجاد می شود.

 

از کاربرد های دیگر سپری می توان به استفاده از آن به عنوان خرپا، و استفاده در سد سازی و پل سازی به عنوان ستون اشاره کرد.

 

قیمت سپری به وزن، ابعاد آن، شرکت سازنده محصول، تغییرات نرخ ارز و قیمت پروفیل در بازار جهانی بستگی دارد. از این رو، می توانید با کارشناسان ما در آهن یک دو سه با شماره 22336060 – 021 تماس بگیرید و از قیمت روز سپری و انواع آهن آلات با خبر شوید. 

 

جمع بندی

 

در این مقاله از مجله آهن یک دو سه به انواع لوله صنعتی و کاربرد آن پرداختیم و با آنها آشنا شدیم. قیمت این محصول روزانه در بازار در حال تغییر است. شرکت ماهان حدید ساعی با نام تجاری آهن یک دو سه بهترین و مرغوب ترین انواع آهن آلات را با مناسب ترین قیمت ارائه می دهد. برای سفارش با شماره 22336060 – 021 تماش بگیرید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر