پروفیل صنعتی چیست؟ کاربردها، انواع و ویژگی ها

پروفیل صنعتی چیست؟ کاربردها، انواع و ویژگی ها

 

 

پروفیل یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع مختلف به حساب می‌آید. انواع مختلفی از پروفیل از متریال‌های متفاوت در بازار وجود دارند. پروفیل‌هایی که از ورق‌هایی با ضخامت 1.5 میلی‌متر به بالا تولید شوند، از جمله پروفیل‌های سنگین یا همان پروفیل‌های صنعتی به حساب می‌آیند. پروفیل صنعتی بر اساس وزن، شکل، روش ساخت و ... به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پروفیل صنعتی ، کاربرد و روش تولید آن‌ها آشنا کنیم.

 

 

تاریخچه تولید

پروفیل نوعی از مواد اولیه در صنایع مختلف از جمله ماشین‌سازی، صنایع ساختمانی و... محسوب می‌شود. قدمت ساعت پروفیل به دوران جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. در آن دوران بود که افزایش جمعیت بسیاری رخ داد. همچنین به دلیل وجود شرایط جنگی، مصاحلی همانند تیرهای آهنی، چوبی و ستون‌های بتونی به سختی پیدا می‌شود. به همین خاطر به دلیل نیاز در ساخت و صنایع مختلف، پروفیل به وجود آمد. منظور از پروفیل صنعتی، پروفیلی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کنند. به‌صورت کلی پروفیل به دو نوع صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شود.

در ابتدا پروفیل را به‌عنوان یک ماده اولیه برای ساخت خانه و استفاده در صنایع ساختمانی ایجاد کردند. برای مثال در ساخت درب و پنجره به کرات از انواع پروفیل استفاده می‌شد. به‌تدریج با گسترش تولید در بخش‌های مختلف صنایع، پروفیل در صنایع مختلف نیز به کار رفت. برای مثال می‌توان به صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از صنایعی که مصرف بسیاری از پروفیل دارد اشاره کرد.

 

 

فرایند تولید

فرایند تولید   2 آهن 123

فرایند ساخت پروفیل صنعتی با پروفیل ساختمانی متفاوت است. ساخت پروفیل صنعتی شامل 6 مرحله اساسی و مجزا است که در ادامه شما را با هر کدام از این مراحل آشنا خواهیم کرد.

مرحله اول: اولین مرحله محاسبه عرض ورق خام است. در این مرحله با توجه به اندازه‌هایی که مشخص می‌شوند، اندازه پروفیل‌ها را از نظر ضخامت ورق خام تعیین می‌کنند.

مرحله دوم: در این مرحله دستگاه قالب باید در خط تولید کالیبره شود. کالیبرسایون برای این انجام می‌شود که شکل‌دهی ورق‌های خام به درستی صورت بگیرد. در این بخش از تولید، دو لبه ورق خام به یکدیگر نزدیک می‌شوند تا اینکه محل جوش آن‌ها مشخص شود. بعد این مرحله، قسمت درز پروفیل به شکل مستقیم و خطی تعیین خواهد شد.

مرحله سوم: مرحله سوم عملایت جوشکاری است. در این مرحله درزش پروفیل صنعتی جوش می‌خورد. برخی تولیدکنندگان از روش جوش القایی یا همان EIW استفاده می‌کنند. البته روش جوشکاری مقاومتی یا همان erw نیز در تولید پروفیل صنعتی کاربرد دارد.

مرحله چهارم: بعد جوشکاری، پروفیل تولیدشده باید خنک شود. برای این کار فقط آنکه پروفیل را به حال خود بگذارید تا در هوای آزاد خنک شود، کفایت نمی‌کند. عملیات خنک‌کاری با کمک مواد شیمیایی مخصوص محلول در آب صورت می‌گیرد. همچنین این کار را با نازل‌های مخصوص انجام می‌دهند.

مرحله پنجم: در این مرحله، سایز‌ کردن و شکل‌دهی نهایی پروفیل با کمک انواع قالب انجام می‌شود.

مرحله ششم: مرحله ششم یا همان مرحله نهایی، برش‌‌کاری پروفیل، بسته‌بندی و عرضه آن به بازار است.

 

انواع پروفیل صنعتی از نظر فرایند تولید

انواع پروفیل صنعتی از نظر فرایند تولید  3  آهن 123

پروفیل صنعتی از نظر ساخت به دو دسته مختلف نورد سرد و نورد گرم تقسیم می‌شود. در ادامه شما را با هر کدام از این دو روش بیشتر آشنا خواهیم کرد:

  • روش نورد گرم

روش نورد گرم روشی است که با استفاده از آن شمش‌های فولادی تولید می‌شوند. پروفیل‌هایی همانند پروفیل تسمه، قوطی، لوله‌ای، میلگرد، ناودانی و ورق از این روش تولید می‌شوند.

  • روش نورد سرد

در روش نورد سرد، ورق‌های فولادی را طی عملیات پرس یا خم کردن تولید می‌کنند. در نهایت پروفیل‌هایی که در این روش تولید می‌شوند، در دسته انواع قطعات فولادی سبک قرار می‌گیرند.

 

نورد سرد به دو روش مستقیم و غیرمستقیم طول می‌شود. در روش مستقیم، ورق‌ها از قالب عبور می‌کنند و شکل می‌گیرند تا در نهایت لبه‌ها به هم جوش بخورند. در روش غیر مستقیم، لوله پروفیل را در قالب‌های مختلف قرار می‌دهند تا سطح مقطع متفاوتی را بر اساس نیاز به آن‌ها بدهند.

 

انواع پروفیل صنعتی از نظر کاربرد و شکل ظاهری

پروفیل‌های از نظر شکل ظاهری و کاربرد انواع مختلفی دارند. در ادامه شما را با رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع پروفیل صنعتی آشنا خواهیم کرد.

 

پروفیل‌های HSS

پروفیل‌های HSS از جمله پروفیل‌های مدرن به حساب می‌آیند که در بازار سر و صدای بسیاری کرده‌اند. این نوع پروفیل در دسته‌های دایره‌ای، مستطیلی و مربعی قرار می‌گیرند. گاهی این نوع پروفیل صنعتی را با پروفیل لوله یا قوطی اشتباه می‌گیرند؛ اما پروفیل‌های HSS متفاوت هستند. از این نوع پروفیل بیشتر در صنعت معماری مدرن استفاده می‌کنند. پروفیل‌های HSS  قابلیت جوشکاری بسیار ساده‌ای دارند.

 

پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره را برخی افراد به‌عنوان پروفیل ساختمانی می‌شناسند؛ اما در حقیقت صنعت تولید درب و پنجره یک صنعت مجزا و مستقل است که با ساختمان‌سازی همکاری می‌کند. در اصل از پروفیل درب و پنجره به‌صورت مستقیم در ساخت و ساز خانه استفاده نمی‌شود، بلکه از آن برای ساخت درب و پنجره خانه استفاده می‌کنند.

 

پروفیل کلاهی

پروفیل کلاهی از انواع پروفیل‌های صنعتی نورد‌شده به حساب می‌آیند. تقریباً در تمامی بخش‌های صنایع از پروفیل کلاهی استفاده می‌کنند. کاربرد پروفیل کلاهی در صنعت خودرسازی بیش از هر صنعت دیگری است. از پروفیل کلاهی بیشتر در ساخت انواع یدک‌کش استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید استفاده از پروفیل کلاهی محدود به صنعت خاصی نمی‌شود. بلکه می‌توان از آن‌ها برای ساخت سطوح انتقال مرغداری و ... نیز استفاده کرد. جوش ساده پروفیل کلاهی این پروفیل را به یک پروفیل عالی در صنایع تبدیل می‌کند.

 

پروفیل Z

همان طور که تصور می‌کنید و از نام آن مشخص است، پروفیل Z ظاهری شبیه به حرف انگلیسی z دارد. از این پروفیل برای تقویت ستون‌ها، سقف، تیرک و امثال آن استفاده می‌کنند.

 

پروفیل چهارسو

پروفیل چهارسو از جمله پروفیل‌های فولادی محسوب می‌شود. سطح مقطع این نوع پروفیل پر و مربعی است. شکل مقطعی این پروفیل مهم‌ترین ویژگی آن به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا جوشکاری و تراشکاری در آن به‌راحتی انجام شود. از پروفیل چهارسو در ساخت انواع سازه‌های تزئینی، درب و پنجره، اتصالات، قاب، بست و ... استفاده می‌کنند.

 

قوطی

در بازار آهن ایران حتماً نام پروفیل قوطی به کرات به گوشتان می‌خورد. قوطی نوعی از پروفیل صنعتی است که به شکل مستطیل یا مربعی ساخته می‌شود. از این نوع پرفیل بیشتر در صنایع خودروسازی، لواز خانگی و حتی ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.

 

پروفیل لوله

انواع پروفیل لوله در صنایع مختلف کاربرد دارند. در سیستم پایپینگ از این نوع پروفیل به‌خوبی استفاده می‌شود. پروفیل لوله مقاومت بسیار بالا و استحکام عالی در برابر خوردگی دارد. به همین خاطر از انواع پروفیل صنعتی پرکاربرد مححسوب می‌شود. این نوع لوله در صنایع غذایی، شیمایی و امثال آن کاربرد دارند.

 

میلگرد

جالب است بدانید که میلگرد از دیگر انواع پروفیل صنعتی و فولادی به حساب می‌آید که شکل دایره‌ای، طویل و توپر دارد. میلگردها را به‌صورت تخصصی در افزایش مقاومت سازه استفاده می‌کنند. میگلرد چند نوع مختلف a1,a2,a3 و a4 دارد. هر کدام از انواع میلگرد کاربرد خاصی دارند. از میلگرد در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

 

نبشی

پروفیل نبشی از جمله پروفیل‌های بسیار پرکاربرد است که در اتصالات مقاطع فولادی از آن استفاده می‌کنند. ساختار نبشی شامل 2 سطح عمود بر هم است. پروفیل نبشی از روش‌های نورد سرد و گرم ساخته می‌شود.

 

نادوانی

ناودانی از دیگر انواع پروفیل صنعتی به حساب می‌آید. این نوع پروفیل شامل یک جان در مرکز و 2 بال عمودی است. ناودانی از نظر ساختار ظاهری به دو دسته c و upe تقسیم می‌شود. در صورتی که بال‌های یک ناودانی از نظر ضخامت موازی و یکنواخت باشند، به آن c می‌گویند و اگر ساختار بال‌ها استاندارد باشند، به آن upe می‌گویند.

 

ویژگی و مزایای پروفیل صنعتی

ویژگی و مزایای پروفیل صنعتی  4 آهن 123

قابلیت جوش‌پذیری عالی، وزن کم در مقایسه با ضخامت بالا، تنوع کاربرد، شکل ساخت متنوع، شکل‌دهی عالی و در نهایت استحکام کششی بالا از جمله مهم‌ترین مزایای پروفیل صنعتی هستند که آن را به یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل در صنایع تبدیل می‌کند. البته باید گفت که تولید این نوع پروفیل کمی دشوار است و هزینه تولید بالایی دارد. به همین خاطر تعداد کمی کارخانه این نوع پروفیل را تولید می‌کنند.

 

کاربرد پروفیل صنعتی

کاربرد این نوع پروفیل در نام آن نهفته است. همان طور که می‌توانید تصور کنید، از این نوع پروفیل در انواع صنایع استفاده می‌‌کنند. پروفیل صنعتی مقاومت بسیار بالا و وزنی سبکی دارد. به همین خاطر در انواع صنایع از جمله صنایع نظامی، ساخت پل، تجهیزات صنعتی، تابولهای تبلیغاتی و ... از این نوع پروفیل استفاده می‌کنند. از انواع پروفیل صنعتی قوطی در ساخت ستون‌ها استفاده می‌شود. فضای داخل پروفیل صنعتی قوطی را با بتن پر می‌کنند یا اینکه داخل آن را لوله قرار می‌دهند و دور آن را بتن‌ریزی می‌کنند. این نوع پروفیل استحکام بالا در مقایسه با هزینه کم دارد. به همین خاطر در ساخت ستون به وفور از آن استفاده می‌کنند.

همچنین در ساخت خرپاهای بزرگ، صنایع خودروسازی، تولید دستگاه‌های صنعتی، در پروژه‌های بزرگ عمرانی همانند سدسازی، ساخت شاسی نفت‌کش و انواع تریلر، ساخت اسکلت فلزی ساختمان و .. از انواع پروفیل صنعتی استفاده می‌شود. این نوع پروفیل، صنایع را به خود وابسته کرده است. به شکلی که اگر در صنعت وجود نداشته باشد، بخشی از صنعت فلج می‌شود.

 

کارخانه‌های تولیدکننده

کارخانه‌های تولیدکننده  5 آهن 123

در حال حاضر کارخانه‌های بسیاری در استان‌های مختلف ایران مشغول تولید انواع پروفیل هستند. کیفیت ساخت و قیمت هر کدام از این کارخانه‌ها با دیگری تفاوت دارد. همچنین اعتبار هر تولیدکننده روی قیمت آن تأثیر خواهد گذاشت. کارخانه لوله و پروفیل کیهان فعالیت خود را از سال 1370 آغاز کرده است و یکی از کارخانه‌های معروف تولیدکننده پروفیل در ایران به حساب می‌آید. این کارخانه انواع لوله‌های سیاه و سفید آب، لوله‌های صنعتی گاز، پروفیل‌های مربع و مستطیل و پروفیل درب و پنجره تولید می‌کند. شرکت لوله و پروفیل صابری از دیگر تولیدکنندگان به حساب می‌آید که سالانه بیش از 500هزار تن پروفیل تولید می‌:ند.

شرکت نورد و لوله یاران در سال 1382 به بهره‌برداری رسید و در ابتدا 150 هزار تن ظرفیت تولید داشت. در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه به حدود 300هزار تن رسیده است. صدرا پروفیل کاوه از جمله قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در ایران به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که ده‌ها کارخانه تولیدی دیگر در سراسر کشور وجود دارند که مشغول تولید انواع پروفیل صنعتی هستند. بهتر است خرید خود را از یک مرجع معتبر انجام دهید تا بتوانید از بابت کیفیت پروفیل آسوده‌خاطر باشید.

 

قیمت پروفیل صنعتی

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، پروفیل صنعتی انواع مختلفی دارد. از نظر سطح مقطع، متریال ساخت، ضخامت، روش تولید و ... قیمت پروفیل صنعتی متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانید خرید عالی و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، بهتر است خرید خود را از آهن123 انجام دهید. آهن یک دو سه (آهن 123) بهترین مرجع خرید انواع تیرآهن‌های باکیفیت از جمله انواع ورق با ارزان‌ترین قیمت‌هاست. با خرید از آهن یک دو سه (آهن 123) می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از کیفیت و کارآیی آن مطمئن شوید. پیش از انتخاب محصول و تکمیل فرایند خرید، می‌توانید با کارشناسان فروش آهن یک دو سه (آهن 123) و با شماره تلفن 22336060 - 021 تماس گرفته و در نهایت با دریافت مشاوره تلفنی، انتخاب بهتری را انجام دهید.

 

خب دوستان عزیز، با تمامی جزئیات در خصوص پروفیل صنعتی آشنا شدید. برای خرید پروفیل بهتر است ابتدا بر اساس نیاز پروژه خود، مشاوره خرید انجام دهید. پروفیل صنعتی انواع مختلفی دارد و هر نوع آن مخصوص بخش خصای است. پس ترجیحاً پیش از آنکه بخواهید خرید خود را انجام دهید، از آهن123 مشاوره بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط:

 

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر