تفاوت نبشی و سپری چیست؟

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

 

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

از پرکاربردترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی که در صنعت ساخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل نبشی، سپری و ناودانی است. هرکدام از این‌ها کاربردهای مختلفی دارند و نقش مهمی را در تکمیل سازه‌های ساختمانی ایفا می‌کنند که اغلب برای ساخت در و پنجره به کار می‌روند. در این مقاله، قصد داریم تا به طور جداگانه نبشی و سپری را مورد بررسی قرار دهیم و به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. شناخت مشخصات، ویژگی‌های ظاهری و کاربرد هریک از این محصولات به شما در انتخاب درست محصول موردنظرتان کمک بسیاری می‌کند، پس پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

پروفیل نبشی چیست؟

از پروفیل‌های پرکاربرد در صنعت ساخت‌و‌ساز، پروفیل نبشی است که اغلب با سطح مقطع L شکل یا V شکل تولید می‌شود که به صورت دو ضلع عمود برهم است. پروفیل‌های نبشی، قابل استفاده به دو شکل تکی و مرکب هستند که در انواع سازههای ساختمانی می‌توان آن‌ها را به کار برد. این پروفیل معمولاً از طریق فولاد کربنی نورد گرم یا فولاد کم آلیاژی با مقاومت بالا که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و قابل ماشینکاری است، ساخته می‌شود. پس از مونتاژ با سایر اجزای ساختاری، پروفیل‌های نبشی، پایداری و دوام مطلوب را ارائه می‌دهند. فرآیند تولید نورد گرم به این مواد اجازه می‌دهد تا مقاومت بالایی در برابر تغییر شکل نشان دهند. همچنین باعث می‌شود تا تنش‌های داخلی را در ساختار متالورژیکی خود کاهش دهند که آنها را برای بسیاری از اهداف موثر می‌کند.

 

پروفیل سپری چیست؟

این نوع پروفیل که به شکل T ساخته می‌شود، یک انتخاب عالی برای کاربردهای ساختاری و تحمل بار است. به دلیل یکپارچگی ساختاری پروفیل سپری، عموماً این‌ها قوی‌تر از پروفیل‌های نبشی در نظر گرفته می‌شوند. قسمت بالایی T که به عنوان فلنج شناخته می‌شود، وزن را تحمل کرده و در برابر تنش‌های فشاری مقاومت می‌کند. این در حالی است که قسمت پایینی آن در برابر تنش‌های برشی مقاوم است، فلنج را پشتیبانی و از خم شدن یا کمانش جلوگیری می‌کند. سه آلیاژ متداول مورد استفاده برای ساخت پروفیل سپری عبارت‌اند از: از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و برنج. چنانچه در نظر داشته باشید که T-Bar قرار است برای چه کاربردی استفاده شود، مواد تشکیل‌دهنده آن مهم نیز می‌شود.

آلومینیوم، سبک‌ترین و ارزان‌ترین آلیاژ است که روش کار راحت‌تری نیز در مقایسه با دیگر آلیاژهای نام‌برده‌شده دارد. فولاد ضد زنگ، قوی اما شکننده‌تر از آلومینیوم است و در حالی که بسیار مقاوم در برابر خوردگی است، اما ضد زنگ یک نام اشتباه برای آن است، زیرا در نهایت و پس از مدتی، شروع به تغییر رنگ و زنگ‌زدگی می‌کند. آلومینیم همچنین غیر مغناطیسی است، به راحتی جوش داده می‌شود و هدایت الکتریکی ضعیفی دارد. برنج با رنگ طلایی خود، ظاهر منحصربه‌فردی دارد و نسبت استحکام به وزن بهتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد. برنج نقطه ذوب بالایی دارد، رسانایی بالایی دارد و برای جوشکاری توصیه نمی‌شود، اگرچه می‌توان آن را به راحتی لحیم کرد.

 

مواردی که پروفیل نبشی و سپری را از هم متمایز می‌کند

از آنجایی که پروفیل‌های نبشی و سپری از برخی جهات، شباهت‌هایی با هم دارند، اما در برخی موارد، تفاوت‌هایی بین آنها دیده می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

شکل ظاهری

یکی از فاکتورهایی که وجه تمایز پروفیل نبشی و سپری را نسبت به یکدیگر نشان می‌دهد، شکل ظاهری آن‌هاست. نبشی‌ها، از دو بال عمود برهم تشکیل شده‌اند، در حالی که پروفیل سپری دارای سه بال عمود برهم است. این دو بال در پروفیل نبشی، می‌توانند هم‌اندازه و یا غیر هم‌اندازه باشند. در مقابل، در پروفیل سپری، این سه بال معمولا هم‌اندازه هستند، مگر در مواردی که بر اساس طراحی موردنظر، لازم باشد که اندازه یکی از بال‌ها متفاوت درنظر گرفته شود. همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد، نبشی به شکل حرف L ولی سپری، به شکل حرف T است.

کاربرد   ahan123    2

 

کاربرد

اگرچه شباهت‌هایی در کاربرد پروفیل‌های نبشی و سپری وجود دارد، اما هر کدام کاربرد منحصربه‌فرد خود را نیز دارند که در زیر هر کدام را به شما معرفی می‌کنیم:

کاربردهای نبشی

هر سازه‌ای، از استحکام و پایداری ارائه‌شده توسط پروفیل‌های نبشی بهره‌مند می‌شود. به همین ترتیب، صنایع به ارائه راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه برای استفاده از این محصولات فلزی، به‌ویژه برای موقعیت‌های تحمل بار ادامه خواهند داد. ازجمله کاربردهای نبشی می‌توان اشاره کرد به:

پل‌ها

پل‌ها معمولاً از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند: پی، زیربنا و روبنا. هر کدام از اینها با هم کار می‌کنند تا کل سازه را پشتیبانی کنند و اجازه توزیع وزن یکنواخت را می‌دهند تا اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه بتوانند از روی عرشه پل عبور کنند. پروفیل‌های نبشی را می‌توان در هر یک از این بخش‌ها یافت که توسط انواع دیگر محصولات فلزی پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال، شمع‌های ورقی‌شکل که در فونداسیون یافت می‌شوند، می‌توانند توسط پروفیل‌های نبشی پشتیبانی شوند تا گراندینگ (grounding) و ظرفیت بار بهتری فراهم شود.

یکی دیگر از کاربردهای آهن‌های نبشی را می‌توان در زیرسازی‌ها مشاهده کرد، جایی که آنها قابلیت‌های نگهدارنده دیوار اضافی را برای تکیه‌گاه‌های عمودی ارائه می‌دهند. در نهایت، تعدادی از اتصال‌دهنده‌های فلزی و همچنین مهره‌ها و پیچ‌ها، می توانند تیرها یا نبشی‌ها را که بیشتر ساختار عرشه را حمل می‌کنند، به هم وصل کنند. چه چند دهانه باشد و چه تک دهانه، زمانی که این‌ها همه به یکدیگر متصل می‌شوند، یک ساختار عمرانی قابل اعتماد ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای چندین دهه با حداقل تعمیر و نگهداری مورد نیاز باشد.

 

ساخت‌و‌ساز ساختمان

همانطور که قبلا ذکر شد، نبشی‌ها در انواع بخش‌های ساخت‌و‌ساز ساختمان، چه برای ستون‌ها و چه برای تکیه‌گاه تیرها نیز یافت می‌شوند. به عنوان یک محصول همه‌کاره، پروفیل نبشی می‌تواند بسته به طرح، برای تقویت بتن، حمایت از سقف، تیرها، ناودانی‌های دیواری یا حتی نرده‌ها استفاده شود. مزایای آن برای صنعت به عنوان یک کل بی‌همتا باقی می‌ماند و به شرکت‌های ساختمانی یا پیمانکاران این امکان را می‌دهد تا به طور مداوم راه‌های نوآورانه‌ای برای اجرای این نبشی‌ها پیدا کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که به عنوان تقویت‌کننده بتن برای ستون‌ها یا پایه‌ها استفاده می‌شود، پروفیل‌های نبشی می‌توانند نیاز به بتن را کاهش دهند. این به طور مؤثر، ثبات و پایداری سازه را بدون به خطر انداختن مزایای نسبت قدرت به وزن بهبود می‌بخشد. علاوه‌براین، پروفیل‌های نبشی می‌توانند جایگزین سایر محصولات تقویت‌کننده رایج مانند میلگردهای فولادی شوند. نبشی‌ها، نتایج بسیار خوبی را برای هر پروژه ساخت‌وساز ساختمانی ارائه می‌دهند، زیرا می‌توانند مقاومت ضربه را برای بسیاری از انواع سازه‌ها بهبود بخشند.

 

حمل‌و‌نقل

پروفیل‌های نبشی می‌توانند برای ویژگی‌های کاهش وزن بیشتر ساخته شوند. برای مثال، از طریق پانچ یا برش، سازندگان می‌توانند یک طرح از نبشی ایجاد کنند که ذخیره و حمل‌و‌نقل این‌ها را آسان می‌کند.  ثابت شده است که پروفیل‌های نبشی برای اتصال مسیرها و خطوط راه‌آهن به یکدیگر، گزینه مناسبی هستند. علیرغم فرسودگی و ازهم‌گسستگی طولانی‌مدت، هر بخش که توسط این پروفیل‌ها تقویت شده باشد، می‌تواند ساخت و کیفیت اصلی خود را حفظ کند.

حمل‌و‌نقل   ahan123   3

 

فرآیند نورد گرم همچنین خواص مقاومتی میله نبشی‌ها را بهبود می‌بخشد؛ با وجود اینکه فقط از فولاد کم‌کربن ساخته شده است. در وسایل نقلیه، میله نبشی‌ها را می‌توان با اجزای دیگر ترکیب کرد تا شاسی یا چارچوب را تشکیل دهد. برای الزامات عملکرد بالا، میله‌های زاویه را می‌توان با محتوای کربن بالاتر از قبل تولید کرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های ایمنی تصادف خودرو را بهبود بخشند و در عین حال سایر اجزای موتور را دست نخورده نگه دارند.

 

واحدهای قفسه‌بندی

مهم نیست که سازمان شما به کدام نوع صنعتی تعلق دارد، نبشی‌ها مزایای زیادی را به همراه خواهند داشت. جدا از اینکه نبشی‌ها، یک جزء ساختاری عالی در ساختمان‌ها، خطوط راه‌آهن یا وسایل نقلیه هستند، آن‌ها همچنین به طرح‌های قفسه‌بندی مدولار مختلفی نیز تبدیل شده‌اند. قفسه‌بندی برای بسیاری از مشاغل ضروری است، زیرا این کار باعث می‌شود محل کار یا دفاتر، مرتب‌تر شود. به عنوان مثال، کارخانه‌های انبارداری یا تدارکات، هنگام نگهداری بسته‌های مختلف و مدیریت موجودی‌ها به این ساختارها وابسته هستند. قفسه‌های مبتنی بر نبشی‌ها می‌توانند چنین الزاماتی را برآورده کنند و جریان کلی زنجیره تامین را بهبود بخشند، زیرا آنها می‌توانند حجم‌های مختلفی از بسته‌ها را به راحتی در کنار هم نگه دارند.

 

ساخت تجهیزات

صنعت تولید فلز، تنها صنعتی نیست که به استفاده از پروفیل‌های نبشی برای سازه‌ها، تجهیزات و فرآیندهای کلی بستگی دارد. آن‌ها همچنین در صنعت غذا و نوشیدنی، تولید پوشاک، فرآوری چوب، پالایشگاه‌های شیمیایی، نفت و گاز و بسیاری موارد دیگر، قطعاً با آنچه که پروفیل‌های نبشی ساده ارائه می‌دهند، به خوبی عمل می‌کنند. تسمه‌های نقاله، واحدهای اختلاط (mixing units) و سایر سیستم‌های خودکار همگی می‌توانند به یک شکل از نبشی‌ها ساخته شوند. برای افزودن به دوام آنها، آنها همچنین می‌توانند از ترکیبات گالوانیزه ضد خوردگی استفاده شوند. این صنایع می‌توانند همچنان به نبشی و سایر محصولات فولادی برای فرآیندهای کارآمدتر و زمان‌های خرابی کمتر مورد نیاز برای نگهداری تجهیزات و سایر ماشین‌آلات فلزی وابسته باشند.

 

کاربردهای سپری

پروفیل‌های سپری در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

دکوراسیون و طراحی داخلی

یکی از کاربردهای پروفیل سپری، در طراحی داخلی و دکوراسیون است که معمولا در اتصال بین کاشی‌های گرانیتی به کار می‌روند. ساختار T شکل و ظرافت در شیوه ساخت این پروفیل‌ها سبب شده تا آن‌ها در طراحی دکوراسیون، کاربرد گسترده‌ای داشته باشند.

سازه‌های مدرن

پروفیل‌های سپری با داشتن گوشه‌های تیز و خطوط صاف، نقش زیادی در معماری مدرن دارند و اغلب در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها بیشتر برای نماسازی فروشگاه‌ها گزینه مناسبی هستند، زیرا علاوه بر زیبایی، در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند و این موجب افزایش طول عمر سازه می‌شود.

سازه‌های مدرن   ahan123   4

 

سقف کاذب

از دیگر کاربرد پروفیل‌های سپری، استفاده از آن‌ها در سقف کاذب باربر است که باعث زیبایی، دوام و استحکام آن خواهد شد. در این نوع سقف‌ها، سپری‌ها را با فاصله یکسان کنار هم نصب می‌کنند، سپس از ملات سیمان و ماسه برای افزایش پایداری و مقاومت آن در برابر رطوبت استفاده می‌کنند.

 

نحوه تولید

پروفیل نبشی، به دو روش پرسی و فابریک قابل تولید است. در روش پرسی، نبشی از یک ورق فولادی به طول 6 متر که از وسط خم شده، ساخته می‌شود. در روش فابریک، نبشی از همان ابتدا از طریق قالب نبشی فابریک، شکل‌دهی می‌شود و در خط تولید به صورت یک نبشی کامل ظاهر می‌شود. در مقابل، پروفیل سپری را به دو روش نورد گرم و یا نورد سرد تولید می‌کنند. در روش نورد گرم، مواد اولیه را در کوره حرارت می‌دهند و پس از نرم شدن، به مرحله نورد منتقل می‌شوند. در مرحله آخر، مواد ذوب‌شده از دروازه‌هایی به شکل T عبور داده می‌شوند تا به شکل سپری تبدیل شوند. اما در روش نورد سرد، پروفیل‌های سپری در دمایی پایین‌تر از دمای نورد گرم تولید می‌شوند.

 

مشخصات فنی و مکانیکی

یکی دیگری از مواردی که تفاوت بین نبشی و سپری را آشکار می‌کند، مشخصات فنی و مکانیکی آن‌هاست. پروفیل‌های نبشی با توجه به مشخصات فنی خود، می‌توان آن‌ها را به صورت دوبل به کار برد، در حالی که چنین چیزی برای پروفیل‌های سپری امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، سپری، به دلیل دارا بودن سختی بالاتر و خمش پذیری پایین‌تر نسبت به نبشی، در جایی که اتصال قوی مهم است، استفاده از پروفیل‌ سپری گزینه بهتری است.

 

هنگام خرید

خرید نبشی معمولا بر اساس نامگذاری آن انجام می‌شود که این نامگذاری به این صورت است که از 3 عدد که 2 تای آن نشان‌دهنده بال‌ها و دیگری  ضخامت نبشی است، استفاده می‌شود. چنانچه بال‌های نبشی مساوی باشند، 2 عدد داریم که نشان‌دهنده اندازه و ضخامت نبشی است. اما اگر بال‌ها نامساوی باشند، 3 عدد را نشان می‌دهد. این در حالی است که در مورد خرید پروفیل‌های سپری، اغلب اندازه لبه و دیواره با هم برابرند، مثلا سپری 15، یعنی سپری فولادی T شکل که دارای لبه‌های 150 میلی‌متری است.

 

جداول وزنی نبشی و سپری

ویژگی‌های وزنی این دو پروفیل به شرح زیر است:

جدول وزنی نبشی

 

 

 

 

 

 

 

ردیف

سایز

ابعاد

(mm)

ضخامت

(mm)

وزن شاخه یک متری

(kg)

وزن شاخه 6 متری

(kg)

وزن شاخه 12 متری

(kg)

1

4

40*40

4

2.42

14.52

-

2

4

40*40

5

2.97

17.82

-

3

5

50*50

4

3.06

18.36

-

4

5

50*50

5

3.77

22.62

-

5

6

60*60

6

5.42

35.52

-

6

6

60*60

8

7.09

42.54

-

7

8

80*80

8

9.63

57.78

115.56

8

8

80*80

10

11.9

71.4

142.8

9

10

100*100

10

15.0

90

180

10

10

100*100

12

17.8

106.8

213.6

11

12

120*120

10

18.2

109.2

218.4

12

16

160*160

15

36.2

-

434.4

13

18

180*180

16

43.5

-

522

 

جدول وزنی سپری

 

 

 

ردیف

سایز سپری آهنی

(mm)

وزن هر شاخه 6 متری

(kg)

1

2

5.5

2

2.5

8

3

3

10.5

4

3.5

14

5

4

17.5

6

4.5

22

7

5

26

8

6

37.5

9

7

50

10

8

62

 

سخن پایانی

باتوجه به مطالب گفته‌شده می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که هر دو پروفیل نبشی و سپری، از مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. نبشی و سپری، هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که آگاهی از آن‌ها، می‌تواند به شما در انتخاب و خرید محصول موردنظرتان کمک کند. اگر قصد خرید نبشی یا سپری را دارید، می‌توانید به وبسایت آهن 123 مراجعه کنید.

 

آهن یک دو سه (آهن 123)، بهترین مرجع خرید انواع پروفیل‌های باکیفیت و با ارزان‌ترین قیمت‌هاست. با خرید از آهن یک دو سه (آهن 123)، می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از کیفیت و کارآیی آن مطمئن شوید. پیش از انتخاب محصول و تکمیل فرایند خرید، می‌توانید با کارشناسان فروش آهن یک دو سه (آهن 123) و با شماره تلفن 22336060 - 021 تماس گرفته و در نهایت با دریافت مشاوره تلفنی، انتخاب بهتری را انجام دهید.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر