میلگرد کششی چیست؟ + کاربرد و انواع آن

اطلاعات کاربردی از میلگرد کششی

میلگرد کششی چیست؟ + کاربرد و انواع آن

 

احتمالا به اندازه کافی با محصول مهمی به نام میلگرد آشنایی دارید. این محصول فولادی بسیار مهم و کاربردی صنعت های مختلفی از جمله ساختمان سازی می باشد و باعث استحکام بیشتر بتن می شود. انواع زیادی از میلگرد در بازار موجود است که یکی از آنها "میلگرد کششی" نام دارد. در این مقاله از مجله آهن یک دو سه، سعی داریم به میلگرد کششی، ماهیت و کاربرد آن بپردازیم.

 


میلگرد کششی چیست و چگونه تولید می شود؟


این نوع میلگرد به نحوی تولید می شود که قطر آن کاهش می یابد و ظاهر بهتری نسبت به میلگردهای دیگر دارد و برای مصارف خاص تری مورد استفاده قرار میگیرد. میلگرد کششی، میلگردی است که در جهت جبران مقاومت به کشش سازه استفاده می شود. میلگرد های کششی دارای استاندارد های مختلفی می باشند. هر کشوری دارای استاندارد مخصوص به خود می باشد.به طور مثال استاندارد ساخت هر نوع میلگرد در ایران با سایر کشورها متفاوت است. یکی از دلایلی که بر روی مقاومت کششی تاثیرگذار می باشد، استانداردی است که در ساخت میلگرد به کار می رود. نتیجه استاندارد ساخت بر روی خواص مکانیکی محصولات تاثیر مستقیم دارد. این نوع از میلگردها، معمولا به دو روش سرد یا گرم تولید می شوند.

 

                                                    

 

بیشتر بخوانید

 

کاربرد میلگرد کششی

 

تیرچه هایی که به صورت بلوک در سقف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، دارای تحمل بسیار بالای نیرو های وارده می باشد. تیرچه بلوک از دو بخش پاشنه بتنی و خرپای فولادی تشکیل شده است. خرپا از پنج میلگرد تشکیل شده است. یکی از میلگرد ها در بالاقرار دارد و دو عدد میلگرد در پایین خرپا قرار می گیرد. دیگر میلگرد، به عنوان زیگراگ ما بین خرپا قرار می گیرد. میلگرد هایی که در پایین خرپا قرار گرفته اند، به نام میلگرد کششی شناخته می شوند و با کمک از جوشکاری و یا قلاب به میلگرد زیگزاگی که در وسط خرپا قرار دارد متصل شده است. این خرپا در برابر نیروهای کششیوارده به سازه مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد. به همین جهت اجرای غیر دقیق، به عدم مقاومت سقف را در برابر تنش های کششی می انجامد. برای استفاده از میلگرد در بتن باید به مولفه های زیادی درمورد آن توجه کرد مانند میزان الاستیک و پلاستیک، مقاومت تسلیم، مقاومت کششی و ... که هرکدام باید به صورت واضح در شناسنامه یا برگه مشخصات محصول درج شود و مشتری از آن آگاهی یابد تا بنابر نوع و محل کاربرد در قسمتهای مختلف ساختمان، انتخاب درستی انجام دهد؛ برای مثال میلگرد کششی که باید در قسمتهای پایینی خرپای فولادی به کاربرده شود لازم است از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد تا بتواند تنش های کششی را تحمل کرده و موجب استحکام سقف شود.

 

بیشتر بخوانید

 

انواع میلگرد کششی

 

  • تک پولیش
  • دو پولیش
  • ترانس کششی یا روغنی
  • سنگ خورده
  • بلبرینگ خور
  • مفتول
  • تسمه
  • چهار پهلو ترانس تسمه و شش پر

 

 

جمع بندی

 

همانطور که در این مقاله گفته شد، این نوع از میلگرد بسیار ظاهر زیباتری نسبت به سایر میلگردهای عادی دارد که برای مصارف خاص تر در نظر گرفته شده اند. شرکت ماهان حدید ساعی، با نام تجاری آهن یک دو سه، انواع میلگردهای مرغوب را به خریداران عزیز در سراسر کشور ارائه می دهد. برای اطلاع از قیمت به روز میلگرد کششی و سایر میلگردها و آهن آلات با شماره پشتیبانی 22336060-021 تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر