میلگرد بستر چیست؟ + کاربردهای آن

اطلاعات کاربردی از میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟ + کاربردهای آن

 

میلگرد بستر یکی از  به صرفه ترین نوع میلگرد است که برای استحکام ساخت و ساز و اتصالات، در ساختمان‌ سازی کاربرد دارد. از سیم‌ های فولادی در تولید میلگرد بستر استفاده می‌شود که ضخامت آن در حدود ۴ میلی متر است. برای تماس بهتر میلگرد بستر با بتن‌، حالتی آجدار دارد. در ادامه این مقاله از آهن یک دو سه به این نوع از میلگرد خواهیم پرداخت.


 

میلگرد بستر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

برای افزایش طول عمر محصول و جلوگیری از فرسایش زود هنگام، پوششی از جنس روی، بر سطح محصول قرار می‌ گیرد. از دیگر ویژگی‌ های محصول می توان به جنس مفتولی، آجدار بودن میلگرد بستر، ضخامت ۴ میلی متری، حالت ضد زنگ بودن محصول، استحکام بالا و ضد فرسایش بودن آن اشاره کرد. میلگرد بستر قطر مشخصی دارد و سطح آن آجدار است که بهتر به سطح بتن و اجزای اطراف میلگرد میچسبد. میلگرد بستر به روش جوشکاری مقاومتی تولید شده است و حالت نردبانی شکل دارد. این نوع میلگرد به دلیل پوششی که روی سطح میلگرد را پوشانده، در برابر رطوبت و زنگ زدگی و فرسایش مقاومت بالایی دارد. بهترین محل تعبیه میلگرد بست در دیوارهای سفالی و آجری و دیوار های باربر و غیر باربر است.

 

مهندسان برای ساختن دیوارهای مقاوم در برابر زلزله و نیروهای وارد شده به ساختمان از میلگرد بستر استفاده می کنند. این محصول از لحاظ مهندسی و اقتصادی بودن و دوام بالا در ساختمان سازی مشهور است. این نوع محصول از مفتول های کنگره‌ ای تشکیل می شود و نسبت به میلگردهای بستری که در گذشته موجود بوده، بسیار ارتقا یافته است. روش اتصال میلگرد بستر به دو روش بهینه و روش مستقیم است. این تغییرات در روش و نحوه اتصالات و کنگره‌ ای شدن و خرپایی بودن میلگرد بستر باعث مقاومت بیشتر در مقابل نیروهای وارد شده به دیوار، درگیری بیشتر محصول با مصالح، بالا بردن مقاومت کششی ملات یا چسب های دیواری نسبت به محصولات مشابه شده است. این تغییرات همچنین باعث دوخت بلاک ها و یکپارچگی دیوار می شود و زمان وقوع زلزله تلورانس‌ های دیوار گرفته می شود.

 

 

                                                                    

 

مزیت های استفاده از میلگرد بستر

 

  •  میلگرد بستر دیوار های متقاع رابه هم متصل می کند.
  •  با استفاده از میلگرد بستر دیگر به دوغاب بندی نیاز پیدا نمی شود.
  •  مقاومت سازه را در برابر زلزله بالا می برد.
  •  بصورت عمودی هم میشود میلگرد بستر را تعبیه کرد.
  •  مقاومت دیوار افزایش می یابد.
  •  مقاومت خوبی دارد.
  •  مقاومت برشی را افزایش می دهد.

 

کاربرد میلگرد بستر در ساختمان‎‌ سازی

 

ساختمان هایی که آجری و سفالی تولید می شود، مقاومت و استحکام بالایی در برابر زلزله و فشار های وارده از ساختمان ندارد. به همین علت، ساختمان باید به شکلی ساخته شود که بتواند فشار های وارده و زلزله را تحمل کند و مقاومت بالایی داشته باشد، به طوری که در حین ساخت و حتی بعد از اتمام خسارات جانی و مالی به پروژه تحمیل نشود، پس بهترین روش استفاده از میلگرد بستر در ساختمان سازی است. برای تولید میلگرد بستر از روش جوشکاری مقاومتی استفاده می شود که برای استحکام و مسلح نمودن ساختمان در مقابل زلزله کاربرد دارد. دیوارهای سفالی یا دیوارهای آجری، دیوارهای غیر باربر، دیوارهای باربر و غیره همگی می تواند بهترین بستر برای قرار دادن میلگرد بستر در آن ها باشد. این محصول طبق استانداردهای بین المللی ASTM آمریکا، در ضخامت ۴ میلیمتری به شکل آجدار با پوشش گالوانیزه، با اندازه های ۱۱ و ۵ سانتی متر تولید و در بازار بین مصرف کنندگان عرضه می شود.

 

بیشتر بخوانید

 

انواع روش‌ های اجرای میلگرد بستر

 

روش های اجرای میلگرد بستر به دو روش نردبانی و خرپایی انجام می گیرد. روش نردبانی به این صورت است که در امتداد دیوار میلگردها را قرار می دهند و میلگرد دیگری به صورت عمود بر روی آن ها جوش می دهند. در روش خرپایی میلگرد به جای عمودی به صورت زیگزاک یا هفت و هشتی جوش می دهند.

مشاهده لیست قیمت انواع میلگرد

 

تفاوت میلگرد بستر با وال پست

 

برای انتخاب میلگرد بستر یا وال پست ابتدا لازم است ویژگی هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنیم و بسته به نیاز ساخت و ساز مناسب ترین مورد را انتخاب کنیم. همانطور که می دانید هر دوی آن ها برای مقاوم سازی دیوارهای خارجی کاربرد دارد. در واقع وال پست ها نسبت به میلگردهای بستر در برابر نیروهای برشی مقاومت بیشتری دارند، اما زمان اجرای آن طولانی تر است. مهم ترین برتری میلگردهای بستر نسبت به وال پست اجرای آن با هزینه پایین است که می تواند هزینه مقاوم‌ سازی دیوار در برابر زلزله را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید

 

جمع بندی

 

در این مقاله با میلگرد بستر، انواع و بررسی آن، کاربردها و مزایای آن آشنا شدیم. میلگرد بستر یکی از  به صرفه ترین نوع میلگرد است که برای استحکام ساخت و ساز و اتصالات، در ساختمان‌ سازی کاربرد دارد. از سیم‌ های فولادی در تولید میلگرد بستر استفاده می‌شود که ضخامت آن در حدود ۴ میلی متر است. همچنین شما به راحتی می توانید از به روزترین قیمت انواع میلگرد و سایر آهن آلات با شماره 22336060   - 021 در آهن یک دو سه باخبر شوید. 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر