میلگرد تقویتی چیست و کاربردهای آن کدامند؟

اطلاعات کاربردی از میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی چیست و کاربردهای آن کدامند؟

 

میلگردها در یک ساختمان برای استحکام به کار می‌روند. به ‌غیر از میلگردهای اصلی که وظیفه‌ی استحکام بتن را دارند، دسته‌‌ای از میلگردها که به عنوان میلگردهای تقویتی به کار میروند. هر چند بار اضافی هزینه‌ای به ساختمان وارد می‌نمایند اما وجود آن‌ها الزامی است. در این مقاله از آهن یک دو سه به میلگرد تقویتی و کاربرد آن می پردازیم.


میلگرد تقویتی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

میلگرد تقویتی و در مجموع کلیه میلگردها، از جمله مصالحی هستند که برای مقاوم‌سازی ساختمان بسیار مهم هستند؛ علاوه بر مقاوم‌سازی در هزینه‌ی تمام شده‌ ساختمان نیز میلگرد نقش اساسی ایفاء می‌کند. زمانی که یک سازه طراحی می‌شود مهندسان طراح، در محاسبات خود نقاطی از ساختمان را پیدا می‌کنند که بر اثر بلایای طبیعی، تنش‌های کششی و فشاری بر آن‌ها وارد شده و دچار خرابی می‌شوند. برای همین مهندسان در طراحی مرتبط با این نقاط، استفاده از میلگردهای تقویتی را توصیه می‌نمایند. در این مورد قاعده‌ای وجود دارد که ادعا می‌کند، آرماتور تقویتی تابعی از سطح است؛ طبق این قاعده، در سطوحی که میلگردهای مصرفی در بتن قادر به تحمل نیروهای وارد شده نیستند، برای جبران نیروهای وارد شده، از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود.

همان‌ طور که می‌ دانید نیروهای متعددی به ساختمان وارد می‌ شوند: نیروی فشاری که از فشار طبقات روی دیوار برشی ناشی می‌ شود، نیروهای برشی که از پایه ساختمان به کل سازه وارد می‌ شود و لنگر خمشی که طوفان، زلزله و بادهای شدید باعث آن می‌ گردد. میلگردهای تقویتی مقاومت سازه را در برابر این نیروها افزایش می‌ دهد بنابراین می‌ تواند در هر قسمتی از ساختمان مثل فونداسیون، دیوار برشی یا تیرچه به کار گرفته شود.

 

 

                                               

 

طراحی دیوار برشی

 

در مکان های زلزله‌ خیز یا همیشه طوفانی برای افزایش مقاومت سازه باید از دیوار برشی بهره گرفته شود، به این ترتیب که دیوار برشی مستقیما به فونداسیون و اسکلت ساختمان متصل می‌ گردد. دیوارهای برشی در دو نوع جفت و مونولیتیک وجود دارند و انتخاب هر کدام از آنها بستگی به نظر مهندس و طراح دارد. میلگرد تقویتی نقش بسیار مهمی در این نوع دیوار ایفا می‌ کند و مهمترین وظیفه آن جلوگیری از شکستن و کمانش دیوار برشی است. اما به هنگام استفاده از میلگردهای تقویتی یک مشکل به وجود می‌ آید و آن هم سخت شدن بتن‌ ریزی در اطراف دیوار و مناطق نزدیک به فونداسیون ساختمان است. البته دو راه حل هم برای این مشکل وجود دارد که مهندس طراح می‌ تواند از میلگردهای تقویتی قطور تر استفاده کند و یا تعداد میلگردهای تقویتی را کاهش داده و در عوض از میلگردهای سرتاسری بیشتری بهره بگیرد.

 

مکان میلگردهای تقویتی

 

میلگرد تقویتی بسته به محاسبات در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود؛ به طور مثال در تیرچه‌های بتنی، فونداسیون و دیوارهای برشی از این محصول ساختمانی استفاده می‌شود، زیرا این مکان‌ها، نقاطی هستند که بیشترین نیرو به آن وارد می‌شود. پس به طور کلی میزان نیروی وارد شونده ملاک اصلی وجود میلگرد تقویتی در آن قسمت است.

 

میلگرد تقویتی در تیرچه

 

تیرچه بیشترین مقاومت در مقابل نیروی کششی را تحمل می‌کند و برای استفاده از آن باید میلگرد تقویتی استفاده شود. در تیرچه انواع میلگرد استفاده می‌شود که عبارتند از:

 

  • میلگرد کششی
  • میلگرد عرضی
  • میلگرد بالایی

 

میلگرد تقویتی در تیرچه بلوک

 

تیرچه یک قسمت بسیار مهم در سازه است که در سقف قرار گرفته و باید بتواند نیروهای فشاری و برشی که از فونداسیون و از طبقات بالا به آن وارد می‌ شود را تحمل کند. معمولاً برای افزایش مقاومت تیرچه آن را با میلگردهای آجدار مسلح می‌ کنند ولی گاهی لازم است که میلگرد تقویتی هم به آن اضافه شود. برای استفاده از میلگرد تقویتی باید به چند نکته مهم توجه شود.

 

  • باید توجه داشت که حتما برای تیرچه از میلگرد آجدار استفاده شود.
  • طول میلگردها باید از تیرچه کمتر باشد‌. به عبارتی می‌ بایست میلگردها درون بتن کاملا مدفون شده و چیزی از آنها بیرون نزند.
  • نحوه چیدمان میلگردها، فاصله آنها از هم و نحوه قرارگیری آنها در تیرچه بسیار مهم است.
  • طول هر میلگرد هم می‌ بایست از روی نمودار لنگر خمشی مشخص شود.

 

در صورتی که در انجام نکات فوق کوتاهی شود قطعا خساراتی به دنبال خواهد داشت که جبران کردن آنها بسیار سخت است. در ادامه باید گفت که میلگرد تقویتی که برای تیرچه استفاده می‌ شود از نوع میلگرد تقویتی اتکا Otka است. در زبان روسی اتکا به معنی اردک بوده و دلیل نام گذاری این میلگرد به اتکا مدل آرماتوربندی آن است که شبیه به گردن اردک می‌ شود. گاهی پیش می‌ آید که در ساختمانی پهنای بال تحتانی تیر کم باشد که در این حالت به هنگام بتن‌ ریزی، تیرچه از جای خود تکان می‌ خورد. برای حل این مشکل و برای افزایش مقاومت تیرچه ابتدا تیرچه را به بال تحتانی جوش می‌ دهند و بعد از میلگرد تقویتی اتکا برای ثابت نگهداشتن آن استفاده می‌ کنند.

 

بیشتر بخوانید

 

میلگرد تقویتی در فونداسیون

 

فونداسیون مهمترین و ضروری‌ ترین بخش‌ های یک ساختمان است. جالب است گفته شود که وزن کل سازه ابتدا به اسکلت، سپس به ستون‌ ها و در نهایت به فونداسیون و بعد به زمین منتقل می‌ شود. فرقی نمی‌ کند سازه چند طبقه یا اسکلت و ستون‌ ها فلزی یا بتنی باشند. فونداسیون مرکز تحمل ثقل سازه است بنابراین باید به خوبی و درستی تقویت شود. میلگردهای تقویتی قبل از به‌ کارگیری در فونداسیون ابتدا به شکل صحیح برش یا خم می‌ شوند و سپس در جای تعیین شده خود قرار می‌ گیرند. معمولاً میلگردهای تقویتی را همزمان با میلگردهای معمولی در فونداسیون قرار می‌ دهند و جای آنها در پایین‌ ترین بخش فونداسیون است. البته بنا به نظر مهندس، گاهی از این میلگردها در قسمت‌ های بالاتر فونداسیون نیز بهره گرفته می‌ شود.

 

چگونه میلگرد تقویتی را وزن می کنند؟

 

شاید محاسبه وزن کلی تمام میلگردهای یک پروژه به نظر کار ساده‌ ای برسد و با یک فرمول ساده بتوان آن را انجام داد. اما این کار به عهده مهندس و طراح پروژه است و او آنها را با استفاده از نرم‌ افزارهای تخصصی محاسبه می‌ کند. به طور کل دانستن نحوه محاسبه وزن میلگرد تقویتی جهت افزایش آگاهی به هنگام خرید لازم و ضروری می‌ باشد؛ زیرا دانستن وزن با برآورد هزینه‌ های کلی یک پروژه برابر است.  برای محاسبه وزن میلگرد تقویتی کافی‌ است که از فرمول زیر پیروی شود:

تعداد میلگردهای تقویتی کل پروژه × طول کلی یک عدد میلگرد تقویتی × وزن کلی یک عدد میلگرد تقویتی

به عنوان مثال اگر تعداد کل میلگردهای مورد استفاده در یک پروژه ۱۰۰ عدد به طول ۱۲ سانتیمتر و وزن ۲ کیلوگرم باشد، با ضرب کردن همه این اعداد باهم، به رقم ۲۴۰۰ میرسیم که وزن صد عدد میلگرد تقویتی است. مشتری می‌ تواند با محاسبه وزن جلوی سوء استفاده احتمالی فروشندگان را بگیرد.

 

بیشتر بخوانید

جمع بندی

 

در این مقاله از آهن یک دو سه، به میلگرد تقویتی و کاربرد و نحوه محاسبه آن پراختیم. شرکت ماهان حدید ساعی با نام تجاری آهن یک دو سه بهترین و مطمئن ترین انواع میلگرد را به خریداران محترم ارائه می دهد. برای اطلاع از قیمت به روز میلگرد با شماره 22336060- 021 تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر