میلگرد کلاف چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز درباره میلگرد کلاف

میلگرد کلاف چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اگر در ساخت و ساز ساختمانی فعالیت داشته باشید نام "میلگرد" را بارها شنیده اید. این محصول فولادی بسیار مهم و کاربردی صنعت های مختلفی از جمله ساختمان سازی و حتی مصارف صنعتی می باشد و باعث استحکام بیشتر بتن می شود. انواع زیادی از میلگرد در بازار موجود است که یکی از آنها "میلگرد کلاف" نام دارد. در این مقاله از مجله آهن یک دو سه، سعی داریم به میلگرد کلاف، ماهیت و کاربرد آن بپردازیم.


 

میلگرد کلاف چیست؟

 

میلگردهای در هم پیچیده را اصطلاحا میلگرد کلاف می گویند. نحوه بسته بندی و نگهداری این محصول با سایر میلگردهای موجود در بازار بسیار متفاوت است. استفاده از کلاف عرضی در ساختمان‌ها باعث می‌شود، نیروی حاصل از بارها، به صورت یکنواخت روی سقف توزیع شود.

 

                                      

 

بیشتر بخوانید

 

انواع میلگرد کلاف

 

میلگردهای کلاف، به دو دسته‌ی ساده و آجدار تقسیم‌ می‌شوند. میلگردهای کلاف در سایزهای 5.5 تا 16 میلی‌متر تولید به بازار ارائه می شوند. دسته‌ای از میلگردها که سایز 5.5 تا 8 میلی‌متر دارند، به عنوان مفتول یا وایر شناخته می‌شوند.

انواع میلگرد کلاف ساده عبارتند از:

 

  •  میلگرد 5/5 کلاف ساده 
  •  میلگرد 5/6 کلاف ساده 
  •  میلگرد 8 کلاف ساده 
  • میلگرد 10 کلاف ساده

 

قیمت میلگرد کلاف آجدار، در مقایسه با نوع ساده‌ی آن بیشتر است. قیمت این محصول، بر اساس دسته و سایز آن تعیین می‌شود.

 

 

علاوه بر این که میلگردهای کلاف در دو نوع ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند، نوع دیگری از دسته‌بندی این محصول را می‌توان برای این نوع میلگرد در نظر گرفت که بر اساس مقدار کربن موجود در میلگرد می‌باشد:

 

وایر راد کم کربن

 

این محصول، کربن پایینی دارد؛ اما کش‌پذیری و جوش‌پذیری بالا از ویژگی‌های مثبت آن است.

 

وایر راد متوسط

 

این محصول به عنوان ماده‌ی اولیه در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل مفتول برای ساخت فنر، سیم بکسل، کابل‌های برق و صنایع تایرسازی کاربردهای فراوانی دارد.

 

وایر راد پُر کربن

 

این محصول از درصد کربن بالایی برخوردار بوده و همین امر باعث کاهش انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری آن می‌شود. موارد استفاده از این محصول هم مانند وایر راد متوسط است.

 

بیشتر بخوانید

 

کاربرد میلگرد کلاف

 

این نوع میلگرد به منظور افزایش استحکام سازه‌های بتنی، استحکام دیوارها و ستونهای آجری، استحکام بلوک ها و همچنین افزایش استحکام اتصالات گازی و... کاربرد مهمی دارد. همچنین میلگرد کلاف در صنعت از جمله؛ سیم های برق و دکل، ساخت پیچ و مهره، تراشکاری و... کاربرد فراوانی دارد. 

 

نحوه تولید میلگرد کلاف

 

شمش، پایه‌ی اولیه‌ی تولید مقاطع فولادی است؛ برای ساخت میلگرد کلاف هم از شمش استفاده می‌شود.  برای ساخت میلگرد کلاف، ابتدا شمش‌های فولادی را در کوره‌های حرارتی با دمای 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌دهند، سپس شمس‌ها توسط رول‌های کوره به بخش رافینگ انتقال داده می‌شوند. در نورد گرم، به دلیل پایین‌بودن تنش‌های پلاستیک، شمش‌های برافروخته بعد از این که از غلتک عبور داده‌شدند، طی سه مرحله، تغییر شکل داده و قطر آن کم می‌شود. در مراحل آخر، میلگرد به واحد خنک‌کننده منتقل شده و بعد از خنک‌شدن، مراحل کوئل و بسته‌بندی انجام شده و در نهایت میلگردها روانه‌ی بازار می‌شوند.

 

نگهداری میلگرد کلاف

 

 نگهداری این نوع میلگرد بسیار مهم است اما معمولا توجه لازمی به آن نمی شود. برای انبارکردن این نوع میلگردها، از خرک‌های چوبی استفاده می‌شود. این کار از تماس مستقیم میلگرد با گرد و خاک و یا حتی رطوبت، جلوگیری می‌کند.  قبل از استفاده از میلگرد کلاف در پروژه‌ی مورد نظر، آن را در کارگاه و به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوص از هم باز می‌کنند. یکی از اقدامات اشتباه در حمل‌و‌نقل و انبار‌کردن میلگردهای کلاف، استفاده از پوشش‌های نایلونی است که به جای آن پوشش های برزنتی پیشنهاد می شود. 

 

 

جمع بندی

 

در این مقاله با میلگرد کلاف، انواع آن، روش تولید و نگهداری آنها آشنا شدیم. این نوع از میلگرد بسیار اهمیت فراوانی هم در ساختمان سازی و هم در مصارف صنعتی دارد. پس قیمت روز آنها برای خریداران همیشه مهم بوده است. شما به راحتی می توانید از به روزترین قیمت میلگرد کلاف و سایر آهن آلات با شماره 22336060 – 021 در شرکت آهن یک دو سه باخبر شوید. 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر