تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست؟

بررسی تفاوت ناودانی سبک و سنگین

تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست؟

 

ناودانی از جمله مصالح مهم در زمینه ساختمان سازی می باشد. این محصول از نظر روش تولید، وزن و حتی شکل ظاهری، انواع مختلفی دارد. ناودانی از نظر وزن به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌شود. در این مقاله از آهن یک دو سه به تفاوت ناودانی سبک و سنگین می پردازیم.


ناودانی چیست؟

 

ناودانی، مقاطع فولادی  (U) شکل است که از نورد بیلت‌هایی با جنس فولاد کربنی ساخته می‌شود. شکل ظاهری این محصول از یک بخش افقی و دو بال عمودی تشکیل شده و در دو نوع مشبک و ساده به بازار عرضه می‌شود. همانطور که گفته شد از نظر وزن به دو گروه سبک و سنگین دسته بندی می شود که در ادامه با آنها و تفاوتشان آشنا می شویم.

                                                         

 

ناودانی سبک چیست و چه کاربردی دارد؟

 

همان طور که از اسم آن مشخص است، در جدول اشتال، نسبت به نوع سنگین این محصول از وزن کمتری برخوردار است. به عبارت دیگر، وزن این نوع ناودانی از جدول استاندارد کمتر است. ایران و روسیه از جمله کشورهایی هستند که ناودانی سبک تولید می‌کنند. ناودانی‌های تولیدشده در ایران، اغلب به صورت سبک هستند. از لحاظ استاندارد تولید، این ناودانی در مقایسه با استانداردهای ناودانی سنگین متفاوت بوده و قیمت آن هم نسبت به نوع سنگین، ارزان‌تر است. از ناودانی سبک در ساخت چارچوب، صنایع دریایی، پایه‌ی ماشین‌آلات، اسکلت ماشین‌آلات سنگین و همچنین ترمیم بناهای معماری استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

 

ناودانی سنگین

 

ناودانی سنگین از نظر وزن با جدول اشتال، کاملاً مطابقت دارد. به عبارتی دیگر، وزن و ابعاد این نوع ناودانی با استاندارد جدول مهندسی برابر است. این نوع ناودانی، هم در کشور خودمان تولیده شده و هم از برخی کارخانه‌های اروپایی وارد بازار می‌شود و به راحتی می‌توان آن را از شرکت‌های معتبری که در زمینه‌ی خرید و فروش آهن‌آلات فعالیت دارند، خریداری کرد. ناودانی سنگین از لحاظ کاربرد هم با ناودانی سبک، دارای تفاوت‌های اساسی است. از ناودانی سنگین در ساخت بادبند، خرپا و ستون استفاده می‌شود.

مشاهده لیست قیمت ناودانی آهنی

ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

 

در ادامه به برخی از تفاوت های ناودانی سبک و سنگین می پردازیم.

 

  • استانداردهایی که برای هر کدام از این محصولات در زمان تولید در نظر گرفته می‌شود. (برای ساخت ناودانی سبک از استاندارد روسی GOST 8240 و برای تولید ناودانی سنگین از استاندارد اروپائی DIN EN 1026-1 استفاده می‌شود.)
  • قیمت نهایی (به این دلیل که ناودانی سبک، وزن کمتری دارد از قیمت کمتری هم نسبت به ناودانی سنگین برخوردار است.)
  • ابعاد و وزن هرکدام متفاوت است (وزن ناودانی سبک، کمتر از جدول وزن اشتال است.)
  • هر کدام از این دو محصول، کاربردهای جداگانه‌ای دارند.
  • نحوه‌ی تولید ناودانی سنگین به شیوه‌ی نورد گرم است.

 

بهترین کارخانه های تولید ناودانی کدامند؟

 

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • شرکت فایکو
  • شرکت فولاد ناب تبریز
  • شرکت صنایع فولاد توس
  • شرکت فولاد کوهپایه
  • شرکت صنایع فولاد مگا استیل

 

 

قیمت ناودانی به وزن، ابعاد آن، شرکت سازنده محصول، تغییرات نرخ ارز و قیمت پروفیل در بازار جهانی بستگی دارد. از این رو، می توانید با کارشناسان ما در آهن یک دو سه با شماره 22336060 – 021 تماس بگیرید و از قیمت روز ناودانی و انواع آهن آلات با خبر شوید. 

 

 

جمع بندی

 

در این مقاله از مجله آهن یک دو سه به تفاوت ناودانی سبک و سنگین پرداختیم و با آنها آشنا شدیم. قیمت این محصول روزانه در بازار در حال تغییر است. شرکت ماهان حدید ساعی با نام تجاری آهن یک دو سه بهترین و مرغوب ترین انواع آهن آلات را با مناسب ترین قیمت ارائه می دهد. برای سفارش با شماره 22336060 – 021 تماش بگیرید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر