فرآیند تولید پروفیل چگونه است؟

 فرآیند تولید پروفیل چگونه است؟

 

فرایند تولید پروفیل با در نظر گرفتن استانداردهای خاصی انجام می‌شود. به لطف این استانداردها، تولید‌کننده‌ها پروفیل‌های مختلفی در اختیار صاحبان صنابع قرار می‌دهند. هر کدام از این پروفیل‌ها در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. به همین دلیل مراحل تولید پروفیل به گونه‌ای انجام می‌شود تا محصول نهایی پاسخگوی نیاز صنعتگران باشد. کاربرد پروفیل در صنایع سبک و سنگین باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در دنیای آهن‌ داشته باشد. پروفیل از آن دسته محصولات پرطرفدار بازار آهن‌آلات به حساب می‌آید که تاریخچه‌ای جالب و ویژگی‌‌های سودمندی دارد. آشنایی با سابقه ساخت پروفیل،‌ آشنایی با مراحل تولید پروفیل را جذاب‌تر می‌کند. از آنجایی که نبض دنیای آهن را در اختیار داریم، اطلاعات مفیدی درباره فرایند تولید پروفیل آماده کرده‌ایم. در این مطلب شما را با مراحل ساخت پروفیل‌های پرکاربرد در صنایع مختلف آشنا می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، کاملاً در جریان فرایند تولید پروفیل قرار بگیرید.

 

آشنایی با تاریخچه پروفیل

فرایند تولید پروفیل در طول سالیان متمادی تغییرات زیادی داشته است. برای آشنایی با این تاریخچه باید سفری به تونل زمان داشته باشیم و به ۱۸۹۰ باز گردیم. اسکاتلندی‌ها در آن زمان برای ساخت پلی عظیم و طولانی نیاز به مصالح بسیار مقاومی داشتند. آهن‌هایی که در آن زمان تولید می‌شد، توانایی تحمل بار بسیار زیاد را نداشتند. از طرف دیگر این آهن‌ها به‌راحتی به یکدیگر متصل نمی‌شد. صنعت جوشکاری نیز پیشرفت چندانی نداشت. به همین دلیل نیاز به ساخت محصولاتی که امروزه با نام پروفیل می‌شناسیم، کاملاً‌ محسوس بود. به دنبال این نیاز، صنعتگران اروپایی برای ساخت پلی که از آن صحبت کردیم، دست به ابداع جالبی زدند. آن‌ها ورق‌های رولی را روی هم گذاشتند و با پرچ به یکدیگر متصل کردند. ورقی که از آن صحبت می‌کنیم به صورت توخالی روی هم لوله‌ شده بود. این شرایط مقاومت بسیار زیادی برای این ورق‌ها فراهم کرد.

به لطف این مقاومت، پل اسکاتلند با ۵۲۱ متر طول، به یکی از مقاوم‌ترین پل‌های اروپایی تبدیل شد. مقاومت این پل، آوازه آن را بر سر زبان صنعتگران دیگر قسمت‌های دنیا انداخت. در نتیجه تقاضا برای پروفیل افزایش چشمگیری پیدا کرد. افزایش تقاضا، فرایند تولید پروفیل را دستخوش تغییرات مهمی کرد. کارخانه‌های کوچک‌و‌بزرگی در سرتاسر دنیا برای ساخت انواع پروفیل راه‌اندازی شد. هر کدام از این کارخانه‌ها مراحل خاصی را برای تولید پروفیل در پیش می‌گرفتند.

فرایند تولید پروفیل از زمان معرفی این محصول تا آغاز جنگ جهانی دوم دستخوش تغییرات زیادی نشد. با آغاز جنگ جهانی دوم، نیاز به ساخت جنگ‌افزارهای مختلف افزایش پیدا کرد. در نتیجه پیشرفت‌های زیادی در صنعت جوشکاری ایجاد شد. به دنبال این پیشرفت‌ها، پرچ‌کردن در فرایند تولید پروفیل جای خود را به جوشکاری داد. به لطف این شرایط زمینه‌ای برای تولید پروفیل‌های مختلفی با ضخامت و ابعادت متفاوت فراهم شد.

 

فرایند تولید پروفیل در ایران چگونه است؟

فرایند تولید پروفیل از آن زمان تاکنون همچنان پیشرفت داشته است. با این حال به ثبات نسبی رسیده و شاهد تولید پروفیل‌های باکیفیتی در ایران هستیم. این روزها کارخانه‌‌ها و کارگاه‌های ایرانی، پروفیل را با روش‌های مختلفی می‌سازند. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد. از طرف دیگر همان‌گونه که حتماً‌ شنیده‌اید، چندین نوع پروفیل در ایران تولید می‌شود. پروفیل سبک و پروفیل سنگین از مهم‌ترین پروفیل‌هایی است که کارخانه‌های ایرانی مشغول ساخت آن‌ها هستند. برای آشنایی با فرایند تولید پروفیل در ایران، بهتر است ویژگی‌های انواع پروفیل سبک و سنگین را با هم بررسی کنیم.

 

پروفیل سبک چیست؟

منظور از پروفیل سبک، پروفیلی است که ضخامت آن بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر باشد. پروفیل سبک عموما با ورق‌های سیاه ساخته می‌شود. این ورق‌ها در عملیات نورد فشاری شکل می‌گیرند. تجربه ثابت کرده ورق‌های پروفیل سبک عموماً‌ از ۰.۷ میلی‌متر کمتر ضخامت ندارند. در نتیجه بررسی ضخامت سطح مقطع یکی از روش‌های سودمند برای تشخیص پروفیل سنگین و سبک شناخته می‌شود.

فرایند تولید پروفیل سبک نسبت به مراحل تولید پروفیل سنگین تفاوت‌های جزئی دارد. ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از مهم‌ترین نکته‌های برجسته پروفیل سبک به‌ حساب می‌آید.

  • حالت‌پذیری راحت
  • جوش‌پذیری ساده و محکم
  • امکان آبکاری‌کردن پروفیل سبک
  • ساخت سازه‌های مختلف
  • دامنه وسیع کاربرد در صنایع گوناگون

 

فرایند تولید پروفیل سبک چگونه است؟

همان‌گونه که حتماً‌ شنیده‌اید، پروفیل سبک در ایران با نام پروفیل مبلی نیز معروف است. این نامگذاری از جایگاه پروفیل سبک در صنعت مبل‌سازی حکایت دارد. پروفیل سبک در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر است:

  • صنعت موتورسیکلت‌سازی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت‌ دوچرخه‌سازی
  • صنعت لوازم خانگی
  • صنعت در و پنجره‌سازی
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت اسلحه‌سازی
  • صنعت هوافضا

به لطف کاربرد چشمگیر پروفیل سبک در صنایع مختلف، مراحل تولید پروفیل سبک از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل بسته به نوع پروفیل‌ و کاربرد آن، کارخانه‌های ایرانی این پروفیل را با ۳ روش اصلی می‌سازنند.

 

فرایند تولید پروفیل سبک با روش اول 

اگر خاطرتان باشد، برای شما گفتیم نسل‌های نخستین پروفیل به شکل لوله‌مانند ساخته می‌شد. این روش به‌رغم تغییرات زیاد، هنوز هم استفاده می‌شود. برای ساخت چنین پروفیل‌هایی از تسمه‌های آهنی با ضخامت ۰.۷ میلی‌متر تا ۱.۵ میلی‌متر بهره گرفته می‌شود. این ورق‌های آهنی داخل دستگاه‌های برش قرار می‌گیرند تا به شکل تسمه‌های فلزی، بریده شوند.

 

فرایند تولید پروفیل سبک با قرارگرفتن تسمه‌های فلزیِ برش‌خورده در دستگاهی برای لوله‌کردن ورق ادامه پیدا می‌کند. تسمه‌هایی که از ورق‌ها با ابعاد مشخص برش‌خورده، در دستگاه قرار می‌گیرد تا شکلی لوله‌مانند پیدا کند. پس از لوله‌کردن تسمه‌های فلزی، ۲ لبه این تسمه‌ها روی هم قرار می‌گیرد. در مرحله بعد لبه‌های ترازشده تسمه‌ها توسط دستگاه، جوش داده می‌شود. دستگاهی که از آن صحبت می‌کنیم دقت زیادی دارد و با جوش‌دادن ورق‌ها، حالتی قوطی‌مانند برای آن‌ها ایجاد می‌کند. کارخانه‌های ایرانی روش‌های مختلفی برای جوشکاری استفاده می‌کنند. با این حال تجربه ثابت کرده جوشکاری القایی، روش رایج‌تری در ایران به حساب می‌آید.

 

فرایند تولید پروفیل سبک با روش دوم

گاهی اوقات کارخا‌نه‌‌های سازنده پروفیل، تسمه را به شکل لوله‌‌ای‌مانند حالت می‌دهند. برای حالت‌گرفتن لوله‌ای تسمه، ورق‌های فلزی از میان غلتک‌های سنگینی عبور می‌کنند. این غلتک‌ها، ورق‌های را به گونه‌ای لوله‌ای‌مانند حالت می‌دهند. این فرایند با دستگاه و دقت زیادی انجام می‌شود. در نتیجه ‌لبه‌های تسمه لوله‌شده، به‌خوبی روی هم قرار می‌گیرد. این لبه‌ها با دستگاه به هم جوش داده می‌شود. تجربه ثابت کرده تولید‌کننده‌‌های پروفیل عموماً‌ از روش جوش زیرپودری برای اتصال لبه تسمه‌های آهنی بهره می‌‌گیرند.

 

فرایند تولید پروفیل سبک با روش سوم

تولیدکننده‌‌های ایرانی پروفیل،‌عموماً از ۲ روشی که به آن‌ها اشاره کردیم برای ساخت پروفیل بهره می‌‌گیرند. با این حال بعضی از تولید‌کننده‌‌ها روشی متفاوت برای ساخت پروفیل سبک در پیش گرفته‌اند. در این روش ۲ قسمت پروفیل که باید روی هم قرار بگیرد، در مراحلی جداگانه انجام می‌شود. در نهایت پس از قرار دادن این لایه‌ها روی هم، تسمه فلزی جوش داده می‌شود. ناگفته نماند پروفیل سبکی که با این روش جوش داده می‌شود، تحمل کمتری دارد. با این حال این پروفیل به لحاظ قیمت ارزان‌تر است و مصرف‌های خاص خودش را دارد.

 

پروفیل سنگین چیست؟

فرایند تولید پروفیل سنگین را زمانی می‌توان بهتر توضیح داد که با این پروفیل آشنایی کامل داشته باشید. برای شما گفتیم که پروفیل سبک ضخامتی بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر دارد. در نتیجه حتماً با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌اید که پروفیل سنگین ضخامتی بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر دارد. ناگفته نماند پروفیل سنگین با ضخامتی بیشتر از ۲.۵ میلی‌متر ساخته نمی‌شود. به لطف ضخامت زیاد، پروفیل سنگین به‌راحتی وزن‌های بسیار سنگین را تحمل می‌کند. تولید‌کننده‌های پروفیل سنگین برای ساخت این سطح مقطع از آهن سیاه بهره می‌گیرند. به لطف محبوبیت این پروفیل در صنایع مختلف، به پروفیل سنگین، پروفیل صنعتی نیز می‌گویند. مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل سنگین از این قرار است:

  • تحمل وزن بسیار زیاد
  • مقاومت در برابر ساییدگی
  • جوش پذیری راحت
  • اتصال به دیگر مقطع‌های فولادی

 

 

فرایند تولید پروفیل سنگین چگونه است؟

پروفیل سنگین با روش‌های مختلف ساخته می‌شود. هر کدام از این روش‌ها برای استفاده در صنعتی خاص مناسب به نظر می‌رسد. کاربردهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، معروف‌ترین استفاده‌های پروفیل سنگین به حساب می‌آید:

  • ساخت اسکلت فلزی برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها
  • ساخت سوله‌های صنعتی و استادیوم‌ها
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت تابلوهای تبلیغاتی بزرگ
  • صنایع دفاعی

فرایند تولید پروفیل سنگین با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از آنجایی که وعده دادیم اطلاعات کاملی درباره پروفیل‌ها در اختیار شما قرار دهیم، در ادامه نگاهی به مراحل تولید پروفیل میندازیم.

 

اولین مرحله فرایند تولید پروفیل سنگین

تولید پروفیل سنگین با تامین ورق‌ مخصوص این سطح مقطع آغاز می‌شود. جالب است بدانید استانداردهای خاصی برای ورق مخصوص پروفیل صنعتی وجود دارد. قسمتی از این استانداردها از این قرار است:

  • استاندارد G 3132
  • استاندارد JIS G 3131
  • استاندارد ST 37.2

 

استانداردهایی که به آن‌ها اشاره کردیم در تولید ورق‌های داخلی رعایت می‌شود. فولاد مبارکه، مهم‌ترین منبع تولید ورق لازم برای ساخت پروفیل در ایران به حساب می‌آید. ورقی که توسط این کارخانه تولید می‌شود از ویژگی‌های چشمگیری برخوردار است. با این حال گاهی اوقات به دلیل تامین نیاز بازار، تولید‌کننده‌های ایرانی از ورق‌های دیگر کشورها نیز برای ساخت پروفیل سنگین کمک می‌گیرند. برزیل، آسیای میانه و کشورهای اروپایی از دیگر تامین‌کننده‌های بازار ورق ایران به حساب می‌آیند. جالب است بدانید ورق باکیفیت برای ساخت پروفیل صنعتی باید حتماً‌ دارای ترکیباتی مانند گوگرد، منگنز، سیلیس، کربن و فسفر باشد. در انتهای این مطلب درباره مهم‌ترین تولید‌کننده‌های ایرانی پروفیل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

دومین مرحله ساخت پروفیل سنگین

فرایند تولید پروفیل سنگین با برش‌دادن ورق‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم ادامه می‌یابد. در این مرحله ورق‌ها با ضخامت‌های یکسان برش داده می‌شود. همان‌گونه که اشاره کردیم، ضخامت این ورق‌ها از ۱.۵ میلی‌متر تا نهایتاً ۲.۵ میلی‌متر است. سپس ورق‌ها در دستگاه قرار می‌گیرد. این دستگاه لبه ورق‌ها را با دقت روی هم قرار می‌دهد تا برای جوش‌دادن آماده شود. در مرحله بعد مکان جوش‌دادن ورق‌ها مشخص می‌شود.

 

سومین مرحله ساخت پروفیل سنگین

همان‌گونه که اشاره کردیم، جوش‌کاری اهمیت زیادی در ساخت انواع پروفیل سبک و سنگین دارد. در این مرحله ورق‌هایی که مکان جوشِ آن‌ها مشخص شده، در دستگاه جوشکاری قرار می‌گیرد. کارخانه‌های تولید پروفیلِ ایران از روش‌های جوش القایی و مقاومتی برای جوش‌کاری ورق بهره می‌گیرند. هر کدام از این روش‌ها فایده‌های مختلفی دارد. از طرف دیگر این روش‌ها کیفیت پروفیل سنگین را مشخص می‌کند. پس از پایان جوش‌کاری، پروفیل سرد می‌شود. در نهایت نیز به قسمت برش می‌رود تا با ابعاد مشخصی روانه بازار شود.

 

فرایند تولید پروفیل سنگین در کدام کارخانه‌ها انجام می‌شود؟

با توجه به نیاز بازار، کارخانه‌های مختلفی در ایران به ساخت پروفیل سنگین و سبک مشغول هستند. در نتیجه بسیاری از این کارخانه‌ها، خط تولید مشخصی را به تولید پروفیل سبک و سنگین اختصاص داده‌اند. کارخانه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم در گروه مهم‌ترین تولید‌کننده‌های پروفیل سبک و سنگین ایران قرار دارند.

  • شرکت نورد لوله یاران
  • فولاد هیربد
  • نورد پروفیل ساوه
  • لوله و پروفیل صابری
  • کارخانه جهان پروفیل پارس
  • گروه صنعتی شرق تهران
  • کارخانه شاهین فلز سپاهان

 

قیمت پروفیل چگونه مشخص می‌شود؟

فرایند تولید پروفیل و نوع ورقی که برای ساخت آن استفاده می‌شود، اهمیت زیادی در قیمت‌گذاری انواع سطح مقطع‌ها دارد. به شرایطی که گفتیم، نیاز بازار را هم اضافه کنید. هزینه‌های حمل و نقل و قیمت جهانی بازار نیز تاثیر مستقیمی در قیمت‌گذاری انواع پروفیل سبک و سنگین می‌گذارد. برای خرید پروفیل نیازی نیست راه دوری بروید. آهن یک دو سه (آهن 123) بهترین مرجع خرید انواع تیرآهن‌های باکیفیت از جمله انواع ورق با ارزان‌ترین قیمت‌هاست. با خرید از آهن یک دو سه (آهن 123) می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از کیفیت و کارآیی آن مطمئن شوید. پیش از انتخاب محصول و تکمیل فرایند خرید، می‌توانید با کارشناسان فروش آهن یک دو سه (آهن 123) و با شماره تلفن 22336060 - 021 تماس گرفته و در نهایت با دریافت مشاوره تلفنی، انتخاب بهتری را انجام دهید.

 

فرایند تولید پروفیل در ایران با دقت خاصی انجام می‌شود. به لطف این شرایط پروفیل سنگین و سبک با استانداردهای داخلی و بین‌المللی در اختیار صنعت‌گران قرار می‌گیرد. امیدواریم با توجه به توضیحاتی که درباره فرایند تولید پروفیل مطرح کردیم، اطلاعات کاملی از این محصولات بدست آورده باشید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی درباره انواع پروفیل‌ها دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر