تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در چیست؟

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در چیست؟

 

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در اولین نگاه به این پروفیل‌ها مشخص می‌شود. این پروفیل‌ها به لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با هم دارند. با این حال تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو فقط به جنبه‌های ظاهری این پروفیل‌ها خلاصه نمی‌شود. پروفیل زد و پروفیل آبرو به لحاظ عملکرد نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. از طرف دیگر هر کدام از این پروفیل‌ها به گونه‌ای متفاوت در سازه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد پیدا می‌کنند. از آنجایی که اطلاعات درست درباره انواع پروفیل‌ها، به ساخت سازه‌های منجر می‌شود. در این مطلب با هم نگاهی کامل به تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو میندازیم. برای آشنایی بیشتر با این پروفیل‌ها، ابتدا به تاریخچه پروفیل اشاره می‌کنیم. سپس پروفیل زد را معرفی می‌کنیم و برای شما از ویژگی‌های پروفیل آبرو می‌‌گوییم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، اطلاعات لازم درباره تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو را بدست آورید.

 

 

آشنایی با تاریخچه پروفیل

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو زمانی کامل مشخص می‌شود که در جریان تاریخچه ساخت پروفیل قرار بگیرید. پروفیل‌ها محصولات پرکاربرد در دنیای آهن‌‌آلات به حساب می‌آیند. کاربردهای این محصولات در ساخت سازه‌های ساختمانی مختلف باعث شده تا صنعتگران، لقب مصالح سده بیست‌و‌یکم را برای انواع پروفیل انتخاب کنند. انصافاً باید گفت این شهرت بی‌دلیل نیست. پروفیل‌ها به‌رغم تنوع بسیار زیاد، تاریخچه‌ا‌ی طولانی دارند. صنعتگران قدیم به ویژگی‌های سازه‌های فلزی نسبت به سازه‌های چوبی پی برده بودند. با این حال نیاز به ساخت ساختمان‌های چندین طبقه و پل‌های بلند باعث شده بود تا تیرآهن‌های معمولی برای این کار مناسب نباشند. مهندس‌های قدیم به مصالحی نیاز داشتند که در کنار تحمل بار زیاد، وزن کمی داشته باشد و سازه‌های ساختمانی و صنعتی را بیش‌از‌حد سنگین نکند. این نیاز، زمینه‌ای برای ابداع پروفیل‌ها ایجاد کرد.

صنعتگران قدیم با قراردادن لبه تسمه‌های فولادی روی یکدیگر، مصالح قوی‌تری تولید کنند. این محصول در دنیای آهن‌آلات با نام پروفیل معروف شد. محصولی که از آن صحبت می‌کنیم درواقع، تسمه‌ای فولادی بود که لبه‌های آن روی هم پرچ می‌شد تا شکلی لوله‌مانند یا مربعی پیدا کند. این طراحی به میزان چشمگیری مقاومت تسمه‌های فولادی را افزایش می‌داد. پروفیل همانند دیگر مصالح در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شد. صنعتگران با ایده استفاده از تسمه‌های فولادی به ساخت پروفیل‌های دیگری مشغول شدند. پروفیل زد و پروفیل آبرو در این گروه از مصالح ساختمانی قرار دارند.

تاریخچه پروفیل آبرو به ساخت کانال‌های انتقال آب در ساختمان‌های قدیم باز می‌گردد. در شهرهایی با میزان بارش زیاد مانند لندن، آب روی سقف جمع می‌شد و آسیب‌های زیادی به ساختمان وارد می‌کرد. به همین دلیل صنعتگران از پروفیل برای ساخت ناودانی کمک گرفتند. این پروفیل بعدها در بازار با نام پروفیل آبرو معروف شد. پروفیل زد نیز نوعی دیگر از پروفیل‌هاست که برای پشتیبانی و تقسیم وزن سازه‌های ساختمانی کاربرد دارد.

 

 

پروفیل آبرو چیست؟

تفاوت پروفیل زد و آبرو به کاربرد این پروفیل‌ها باز می‌گردد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با این تفاوت باید ابتدا در جریان قرار بگیرید که پروفیل آبرو چیست. این پروفیل به لحاظ طراحی و کاربرد، تفاوت‌هایی با دیگر پروفیل‌ها دارد. تجربه ثابت کرده پروفیل‌ها عموماً با ویژگی‌هایی برای تحمل بار زیاد و مقاومت دربرابر آسیب‌های محیطی ساخته شده‌‌اند. اینجاست که تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو مشخص می‌شود. پروفیل آبرو برای انتقال آب از سطح سقف به پایین ساختمان کاربرد دارد. درواقع می‌توان گفت این پروفیل نقش ناودانی را برای سازه‌های ساختمانی صنعتی و خانگی ایفا می‌کند. به همین دلیل به این پروفیل، آبرو می‌گویند. دیرینگی پروفیلی که از آن صحبت می‌کنیم به سال‌ها پیش باز می‌گردد.

این پروفیل ابتدا توسط صنعتگران انگلیسی ابداع شد. هما‌‌ن‌گونه که می‌دانید، انگلستان بارش‌های زیادی دارد. به همین دلیل برای جمع‌آوری آب باران از پروفیل‌هایی کمک گرفته شد. از آنجایی که این پروفیل‌ها مدت‌زمان زیادی در معرض آب و رطوبت قرار دارند، برای ساخت آن‌ها از ورق‌های ضد زنگ یا ورق‌های گالوانیزه کمک می‌‌گیرند. ناگفته نماند کاربرد پروفیل‌های آبرو فقط به استفاده در سقف و سازوکار تخلیه آب باران و برف خلاصه نمی‌شود. پروفیل‌هایی که از آ‌ن‌ها صحبت می‌کنیم کاربردهای دیگری نیز دارد. برای نمونه می‌توان به ساخت درهای چوبی و ام‌.‌دی‌.‌اف با پروفیل آبرو اشاره کرد. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای پروفیل آبرو اشاره می‌کنیم.

  • نصب ساندویچ‌ پنل‌های سقفی
  • تولید آبراهِ سقف‌های غیرشیروانی
  • تولید آبراهِ سقف‌های شیروانی
  • تولید درهای چوبی و ام.‌د‌ی‌.‌اف

 

پروفیل آبرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت پروفیل زد و آبرو به ویژگی‌های این پروفیل‌ها مربوط می‌شود. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به ویژگی‌های اصلی پروفیل آبرو بیندازیم.

  • طول ۶ متر
  • ضخامت بین ۲ تا ۳ میلی‌متر
  • درازای ۱۶ سانتی‌متر

 

پروفیل زد چیست؟

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو را می‌توان در ظاهر و کاربرد آن‌ها جستجو کرد. برای نمونه پروفیل زِد، سطح مقطع کاملاً متفاوتی نسبت به پروفیل آبرو دارد. همان‌گونه که از نام این پروفیل پیداست، به شکل زدمانند تولید می‌شود. طراحی حالتی زدمانند برای این پروفیل بی‌حکمت نیست. به لطف این طراحی، مقاومت پروفیل زد به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. پروفیل زد در گروه پرفیل‌هایی با سطح مقطع باز قرار می‌گیرد. این پروفیل ۲ لبه دارد که هر کدام از این لبه‌ها در مسیری برخلاف یکدیگر حالت گرفته‌اند. پروفیل زد نیز مانند دیگر پروفیل‌ها در انواع مختلفی روانه بازار می‌شود. این پروفیل به تحمل وزن بسیار زیاد در سازه‌های ساختمانی معروف شده است. به این ترتیب می‌توان تحمل بار بسیار زیاد را یکی دیگر از تفاوت‌های پروفیل زد و پروفیل آبرو دانست.

 

پروفیل زد در چه انواعی تولید می‌شود؟

کاربردهای متنوع پروفیل زد در صنایع مختلف باعث شده تا این پروفیل در انواع مختلفی ساخته شود. هر کدام از این پروفیل‌ها کاربردی متفاوت در صنایع مختلف دارند. ناگفته پیداست آشنایی با انواع پروفیل زد، دیدگاه کامل‌تری درباره تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو پیش روی صنعتگران قرار می‌دهد. انواع مختلف پروفیل زد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم در گروه پرکاربردترین مدل‌های پروفیل زد قرار دارند.

 

پروفیل زد پانچ‌دار

همان‌گونه که از نام این پروفیل پیداست، پانچ‌هایی روی آن وجود دارد. این پانچ‌ها پس از تولید پروفیل زد روی آن انجام می‌شود. به لطف وجود پانچ‌های پروفیل زد، اصطکاک این پروفیل افزایش پیدا می‌کند.

 

پروفیل زد ساده

بدون شک می‌توان پروفیل زد ساده را پرکاربردترین پروفیل در تمامی گروه پروفیل های زد قرار داد. این پروفیل با سطح مقطع باز تولید می‌شود. به لحاظ ساخت نیز پروفیل زد ساده، شباهتی به نشانه انگلیسی زِد (Z) دارد.

 

پروفیل زد لبه‌دار

صنایع مختلف نیاز به پروفیل‌های متفاوتی دارند. یکی از این پروفیل‌ها پروفیل زد لبه‌دار است. این نوع از پروفیل زد به لحاظ طراحی همانند پروفیل زد ساده است. با این تفاوت که بال‌های آن به صورت لبه‌دار ساخته می‌شود. به لطف این طراحی، صنعتگران برای ساخت سازه‌های مختلفی از پروفیل زد لبه‌دار کمک می‌گیرند.

 

 

پروفیل زد به لحاظ اندازه در چه ابعادی تولید می‌شود؟

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو به لحاظ ابعاد نیز کاملاً مشخص است. پروفیل زد با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود. تجربه ثابت کرده صنعتگران برای ساخت پروفیل زد از ورق‌هایی با ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر بهره می‌‌گیرند. این پروفیل‌ها استانداردهای مشخصی دارند که از قرار زیر است.

  • پروفیل زد ۲۲ (Z 220)
  • پروفیل زد ۲۰ (Z 200)
  • پروفیل زد ۱۸ (Z 180)
  • پروفیل زد ۱۶ (Z 160)

 

پروفیل زد چه کاربردهایی دارد؟

برای شما گفتیم که پروفیل زد مقاومت زیادی در برابر تحمل بار دارد. به همین دلیل این پروفیل به انتخابی مناسب در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل شده است. به لطف این پروفیل، قسمت‌های مختلف اسکلت ساختمان، تقویت می‌شود. با این حال صنعتگران از پروفیل زد در حوزه‌های دیگری نیز کمک می‌گیرند. کاربردهای مختلف پروفیل زد به شرح زیر است.

  • تولید قالب‌های فولادی
  • تولید فریم‌های فلزی
  • ساخت انواع سازه‌های فلزی
  • ساخت و تقویت سقف سوله‌های صنعتی
  • استفاده در صنعت کشتی‌سازی

 

 

پروفیل زد چه فایده‌هایی دارد؟

پروفیل زد چه فایده‌هایی دارد؟  ahan 123  2

 

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو زمانی کاملاً مشخص می‌شود که با فایده‌های این پروفیل‌ها کاملاً آشنا باشید. این فایده‌ها باعث شده تا پروفیل زد در صنایع مختلف استفاده شود. ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم در گروه مهم‌ترین فایده‌ها پروفیل زد قرار می‌گیرند.

 

امکان بازیافت پروفیل

سازمان‌های نظارت بر ساخت و ساز، اهمیت ویژه‌ای به بازیافت‌پذیربودن مصالح می‌دهند. خوشبختانه پروفیل زد از آزمون بازیافت‌پذیری سربلند بیرون می‌آید. این پروفیل اگر در شرایط مطلوبی استفاده شود، به‌راحتی زنگ نمی‌زند. در نتیجه پروفیلی که زنگ‌نزده را به‌راحتی می‌توان بازیافت کرد.

 

وزن کم پروفیل زد

طراحی پروفیل زد به گونه‌ای است که وزن بسیار زیادی را تحمل می‌کند. با این حال خودِ این پروفیل وزنی کمتر نسبت به دیگر پروفیل‌های هم‌رده دارد. این شرایط باعث شده تا پروفیل زد به انتخاب مناسبی برای استحکام سازه‌های مختلف تبدیل شود.

 

سازگاری با شیب سقف‌ها

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در استفاده از این پروفیل‌ها در سقف مشخص می‌شود. پروفیل زد سازگاری مناسبی با شیب سقف‌ها دارد. به همین دلیل در ساخت سقف‌های شیروانی از این پروفیل کمک می‌گیرند. این پروفیل به گونه‌ای طراحی شده تا با افزایش شیبِ سقف، سازگاری مناسبی داشته باشد و به‌خوبی در دیگر قسمت‌ها کلاف شود.

 

نصب راحت

انصافاً باید گفت نصب مصالح ساختمانی‌ روزبه‌روز راحت‌تر می‌شود. در این زمینه می‌توان به پروفیل زد اشاره کرد که نصب بسیار راحتی دارد. این پروفیل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به راحتی در هم کلاف شوند.

 

پروفیل زد چه استانداردهایی دارد؟

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو به لحاظ استاندارد نیز کاملاً مشخص است. شیوه تولید این پروفیل‌ها از نوع استاندارد آن‌ها حکایت دارد. استاندارد کلی پروفیل زد، شماره ۷۳۳۵ است. این استاندارد در سال۱۳۸۲ برای این پروفیل در نظر گرفته شده است. در کنار استانداردی که به آن اشاره کردیم، پروفیل زد استانداردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • استاندارد ۹۵۳۶ برای تولید پروفیل زد با تسمه‌های فولاد سرد
  • استاندارد ۵۷۲۲ برای تولید پروفیل زد با تسمه‌های فولاد گرم

 

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو

پس از بررسی کامل ویژگی‌های پروفیل زد و پروفیل آبرو، مطمئن هستیم در جریان قرار گرفته‌اید که به لحاظ ظاهری این پروفیل‌ها تفاوت‌های چشمگیری با هم دارند. به غیر از ظاهر، تفاوت‌هایی که در ادامه به آن‌‌ها می‌پردازیم را برای انتخاب پروفیل آبرو یا پروفیل زد در نظر بگیرید.

 

روش تولید

برای شما گفتیم که پروفیل آبرو بیشتر در ساخت ناودانی استفاده می‌شود. به همین دلیل این پروفیل با آب و رطوبت‌ در تماس است. در نتیجه صنعتگران برای ساخت پروفیل آبرو از تسمه‌های گالوانیزه کمک می‌گیرند. ورق گالوانیزه مقاومت چشمگیری در برابر رطوبت دارد. از طرف دیگر در ساخت پروفیل زد از ورق‌هایی استفاده می‌شود که با فرایند نورد گرم و سرد ساخته شده‌اند.

 

کاربرد پروفیل زد و پروفیل آبرو

انصافاً باید گفت کاربرد پروفیل زد نسبت به پروفیل آبرو گستردگی بیشتری در صنایع دارد. این پروفیل در کنار صنعت ساختمان‌سازی، در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. ساخت سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های اتوبوس، سوله‌‌های صنعتی و انبارهای بزرگ را می‌توان قسمتی از کاربرد پروفیل زد نام برد. همان‌گونه که اشاره کردیم پروفیل آبرو نیز برای ساخت ناودانی استفاده می‌شود.

 

قیمت پروفیل آبرو و پروفیل زد

تفاوت پروفیل آبرو و پروفیل زد به لحاظ قیمت نیز محسوس است. هر کدام از این پروفیل‌ها با قیمتی متفاوت روانه بازار می‌شوند. ناگفته نماند نوسان قیمت جهانی آهن، افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا و تغییرات اقتصادی داخلی تاثیر مستقیمی در قیمت پروفیل دارد.

 

با این حال از آنجایی که نبض دنیای آهن‌آلات را در اختیار دارید،‌ با خاطر جمع می‌توانید بهترین قیمت پروفیل و دیگر مصالح ساختمانی فولادی را از آهن یک دو سه جویا شوید. آهن یک دو سه (آهن 123) بهترین مرجع خرید انواع تیرآهن‌های باکیفیت از جمله انواع ورق با ارزان‌ترین قیمت‌هاست. با خرید از آهن یک دو سه (آهن 123) می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از کیفیت و کارآیی آن مطمئن شوید. پیش از انتخاب محصول و تکمیل فرایند خرید، می‌توانید با کارشناسان فروش آهن یک دو سه (آهن 123) و با شماره تلفن 22336060 - 021 تماس گرفته و در نهایت با دریافت مشاوره تلفنی، انتخاب بهتری را انجام دهید.

 

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو را مطرح کردیم و به ویژگی‌های این پروفیل‌های پرکاربرد پرداختیم. امیدواریم اطلاعاتی که از پروفیل زد و پروفیل آبرو مطرح کردیم، دانستنی‌ها شما را در این حوزه افزایش داده باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی درباره انواع پروفیل دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط:

 

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر