پروفیل UPVC چیست چیست؟ کاربردها، انواع و ویژگی ها

پروفیل UPVC چیست چیست؟ کاربردها، انواع و ویژگی ها

 

پروفیل UPVC چیست؟ کاربردها، انواع و ویژگی ها

نسل جدیدی از انواع پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت در و پنجره، پروفیل‌های UPVC هستند که روزبه‌روز به طرفداران استفاده از این محصول افزوده می‌شود. به کارگیری پروفیل UPVC تنها به ساخت در و پنجره محدود نمی‌شود، بلکه از آن در لوله‌های مخصوص انتقال آب آشامیدنی و زه‌کشی‌ها نیز استفاده می‌شود. این پروفیل، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای بسیاری است که در ادامه این مقاله به شرح آن‌ها با جزئیات بیشتر می‌پردازیم. از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب، همراه ما باشید.

 

پروفیل UPVC به چه نوع پروفیلی می‌گویند؟

UPVC، یک پلیمر همه‌کاره است که بر پایه پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شود. به منظور ساخت این نوع پروفیل، از موادی همچون انواع تثبیت‌کننده، مواد ضد اشتعال، پرکننده‌ها و رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شود. این محصول، به عنوان جایگزینی برای چوب و آلومینیوم در صنعت ساختمان و برای نصب پروفیل پنجره در خانه یا ساختمان تجاری به کار می‌رود. درگذشته اغلب از PVC استفاده می‌شد، اما به دلیل طول عمر پایین آن، تولیدکنندگان بر آن شدند تا محصولی تولید کنند که عمر بالاتری داشته باشد.

 

بعدها آن‌ها توانستند UPVC را به عنوان جایزگزینی مناسب برای در و پنجره‌های تک‌جداره قدیمی بسازند. به همین جهت، امروزه از پروفیل UPVC به جای پروفیل آلومینیمی برای ساخت قاب پنجره استفاده می‌کنند. پروفیل‌های یو پی وی سی، اغلب تطبیق‌پذیری بالایی دارند و از‌ این جهت می‌توان مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان آن‌ها را تولید کرد. پروفیل‌های UPVC بدون سرب ساخته شده‌ و با استفاده از فناوری گالوانیزه تولید می‌شوند. بهترین پروفیل‌های یو پی وی سی، دوام، مقرون‌به‌صرفه بودن، نقطه فشار عملیاتی بالا، استقامت خوب در برابر آتش و عمر طولانی را به دلیل کیفیت ساخت آنها تضمین می‌کنند.

 

پروفیل UPVC چگونه تولید می‌شود؟

یکی از مواد اصلی که در تهیه پروفیل UPVC به کار می‌رود، مونومر وینیل کلراید (از مشتقات نفت) است. این مونومرها طی یک فرآیند شیمایی به نام «پلیمرازسیون» به پلی وینیل کلراید تبدیل می‌شوند که مولکولی بزرگ با جرم مولکولی چند برابر مونومر وینیل کلراید است. به منظور تبدیل این ماده به پروفیل UPVC، مراحل ساخت آن طی 2 مرحله انجام می‌شود:

 

مرحله اول؛ میکس مواد اولیه

این مرحله شامل افزایش کیفیت محصول از طریق مخلوط کردن افزودنی‌هایی همچون ضربه‌گیرها، فیلرها (پرکننده‌ها)، لوبریکنت‌های داخلی و خارجی، مواد ضد احتراق، پیگمنت‌ها و کمک‌کننده‌ها است. از مهم‌ترین افزودنی‌هایی که به عنوان پیگمنت یا رنگ صنعتی در تهیه UPVC به کار می‌رود، دی اکسید تیتانیوم است. این ماده، تنها در تنظیم شفافیت رنگ محصول اثر ندارد، بلکه افزودن آن منجر به افزایش مقاومت UPVC در برابر اشعه فرابنفش نیز می‌شود.

از دیگر افزودنی‌ها، پودر رزین PVC است که از نوع گرید S برای تولید پروفیل UPVC به کار می‌رود. هرچه میزان گرید این پودر بیشتر باشد، مقاومت مولکولی آن بالاتر و به مراتب محصول نهایی، کیفیت بهتری نیز خواهد داشت. پس از مخلوط کردن مواد اولیه، این مخلوط را با استفاده از لوله به تانک یا مخازن مخصوص نگهداری این مواد منتقل می‌کنند. این مواد به مدت 24-16 ساعت به منظور رفع الکتریستیه ساکن آن‌ها و هم‌دما شدن با دمای محیط در مخازن نگهداری می‌شوند.

 

مرحله دوم؛ اکسترود مواد اولیه

پس از استراحت ترکیب مخلوط‌شده از مواد اولیه، به درون دستگاه اکسترودر به طور اتوماتیک ریخته می‌شود. سپس توسط چرخ‌دنده‌های دستگاه، مواد اولیه به خمیری بدون خلل و فرج تبدیل می‌شوند. خمیر تشکیل‌شده با حرکت دورانی چرخ‌دنده‌ها به سمت قالب حرکت می‌کند. بسته به نوع پروفیل، شکل این قالب‌ها می‌تواند متفاوت باشد. از آنجایی که دمای دستگاه اکسترودر در بخش انتهایی، بسیار بالا و حدود 200 درجه سانتی‌گراد است، می‌تواند منجر به تغییر شکل و تثبیت ساختار پروفیل شود. برای سخت شدن ترکیب به دست‌آمده، از حمام حاوی آب خنک بر روی غلطک‌های کشنده عبور داده می‌شود. آب اضافی آن، از طریق دمنده‌هایی کشیده می‌شود، سپس اطلاعات لازم توسط جت پرینت بر روی پروفیل تولید‌شده چاپ می‌شود تا برای بسته‌بندی آماده شود.

 

انواع تست‌های کنترل کیفیت که بر روی پروفیل‌های یو پی وی سی انجام می‌شود

انواع تست‌های کنترل کیفیت که بر روی پروفیل‌های یو پی وی سی انجام می‌شود   ahan123  2

پس از تولید پروفیل‌ها، به منظور اطمینان از کیفیت و مقاومت محصولات تولیدی، یک سری آزمایش‌ها و تست‌هایی بر روی آن‌ها انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

 

  • شرایط تولید محصول. بر روی تعدادی از پروفیل‌ها، تست‌های مختلفی به مدت 24-12 ساعت انجام می‌شود تا نشان دهد که محصول به ‌دست‌آمده، فاقد هرگونه مشکلات ظاهری مانند وجود حفره، ترک، حباب یا مشکلات دیگر است.
  • بررسی مقاومت در برابر ضربه. برای انجام این تست، 10 نمونه از پروفیل‌ها را در دمای 1580 درجه سانتی‌گراد در فریزر مخصوص به مدت حداقل 1 ساعت، قرار می‌دهند. در مرحله بعد، آن‌ها را از طریق وزنه‌ای تست و ارزیابی می‌کنند تا میزان مقاومت آن در برابر ضربه مشخص شود.
  • آزمایش مقاومت در برابر گرما. محصول موردنظر را در دمای 150 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند و بعد آن را به یک محیط خنک منتقل می‌کنند. از طریق این آزمایش متوجه خواهند شد که محصول فاقد هرگونه تغییر شکل، ترک‌خوردگی و یا چروکیدگی است.
  • بررسی میزان جوش. در این تست، محصول بعد از جوش به آزمایشگاه انتقال داده می‌شود تا بر روی آن نیروی مشخصی وارد کنند. چنانچه زودتر از زمان استاندارد، محصول مقاومت خود را از دست بدهد و بشکند، این نشان دهنده کیفیت نامطلوب پروفیل است.
  • ارزیابی کجی محصول. برای مشخص کردن صافی پروفیل، آن را به صورت آینه‌وار بر روی یک سطح صاف قرار می‌دهند تا بتوانند تشخیص دهند که محصول فاقد هر گونه کجی است.

 

انواع پروفیل UPVC

پروفیل‌ها معمولا بر اساس پارامترهایی همچون نوع کارایی و ساختار، به چندین نوع تقسیم می‌شوند. در زیر به معرفی هر یک می‌پردازیم:

 

پروفیل فریم

این نوع پروفیل که در قسمت قاب در یا پنجره قرار می‌گیرد، از نظر کارایی به سه حالت کشویی، بازسازی و نوسازی تقسیم می‌شود. پروفیل فریم معمولا با مساحت 6 و 7 سانتی‌متری، کاربرد بیشتری دارد که البته با مساحت 5 و 8 سانتی‌متری هم در بازار موجود است. پروفیل فریم در بازار با مساحت 7 سانتی‌متر با نام W700 و با مساحت 6 سانتی‌متر با نام W640 نامگذاری می‌شود. باید توجه داشت که پروفیلی که به عنوان فریم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی گالوانیزه باشد، چون در غیر این صورت باعث تغییر شکل و نشست پروفیل پس از نصب می‌شود.

 

پروفیل مولیون

برای بخش‌های میانی در یا پنجره، از پروفیل مولیون استفاده می‌شود که به صورت افقی و عمودی قرار می‌گیرد. از انواع رایج این نوع پروفیل، سری 60 و 70 است که عدد 60 در اینجا بیانگر طول کف پروفیل است. پروفیل سری 60 معمولا در پنجره دوجداره و پروفیل سری 70 برای پنجره سه جداره به کار می‌رود. همچنین پروفیل مولیون به دو صورت ثابت و متحرک وجود دارد که از نوع ثابت آن برای ساخت در و پنجره‌های معمولی و نوع متحرک آن در ساخت در و پنجره‌هایی که در جهات مختلف باز و بسته می‌شوند، به کار می‌رود. نوع دیگر پروفیل مولیون وجود دارد که با نام «پروفیل کتیبه» شناخته می‌شود و به عنوان تقسیم‌کننده کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پروفیل سش یا بازشو

از دیگر انواع پروفیل‌ها، پروفیل سش است که برای ساخت در و پنجره‌های تاشو از آن استفاده می‌شود. پروفیل سش که از پرکاربردترین نوع پروفیل‌ها به شمار می‌رود، ظاهری شبیه به حرف انگلیسی S دارد. این نوع پروفیل بر اساس کاربرد، در 3 نوع پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو در و پروفیل بازشو کشویی وجود دارد.

 

پروفیل زهوار

زهوار یا زوار، پروفیل ساخته شده از UPVC و یا آلومینیم است که در پنجره‌های دوجداره به کار می‌رود. این پروفیل، جزو اصلی پنجره دوجداره محسوب می‌شود که وظیفه فیکس و ثابت نگه داشتن شیشه پنجره بر روی فریم است تا از لقی یا تکان آن جلوگیری کند. معمولا در هر برند از پروفیل‌ها، زهوار پنجره بر اساس نقشه صنعتی هر پروفیل طراحی و تولید می‌شود.

 

مشاهده لیست قیمت انواع پروفیل

 

پروفیل 3 محفظه‌ای

پروفیل 3 محفظه‌ای   ahan123  3

این پروفیل دارای سه کانال است که ضخامت آن 3 میلی‌متر و عرض آن 70 میل است اما مساحت آن در هر یک از انواع پروفیل 3 محفظه‌ای متفاوت است. از این نوع پروفیل هنگامی که می‌خواهند پنجره‌های قدیمی را با پنجره‌های جدید جایگزین کنند، استفاده می‌شود.

 

پروفیل 5 محفظه‌ای

تفاوتی که این پروفیل با پروفیل 3 محفظه‌ای دارد، در تعداد کانال‌های آن است که از 5 کانال تشکیل شده است. معمولا ضخامت این نوع پروفیل 3 میلی‌متر و عرض آن حدود 70 میلی‌متر است. از پروفیل 5 محفظه‌ای در جایی که ساختمان وزن بالایی دارد، استفاده می‌شود.

 

پروفیل پنل

از آنجایی که در سرویس‌های بهداشتی یا حمام در معرض رطوبت و بخار قرار دارد، لازم است از درهایی استفاده شود که در برابر رطوبت مقاوم هستند. برای رفع این مشکل، از پروفیل پنل به جای شیشه در درهای یو پی وی سی استفاده می‌شود. این پروفیل نیز همانند دیگر پروفیل‌ها، دارای حفره‌هایی است که موجب عایق شدن مکان موردنظر می‌شود.

 

تفاوت پروفیل UPVC با پروفیل PVC در چیست؟

پروفیل پی وی سی، بسیار سبک، انعطاف‌پذیر، مقاوم و پلاستیکی است، در حالی که پروفیل یو پی وی سی، بسیار سخت، مقاوم و غیرپلاستیکی است. پی وی سی، معمولا برای ساخت و ساز ساختمانی لوله و اتصالات یا  به عنوان در و پنجره به کار می‌رود. در مقابل، یو پی وی سی برای تولید محصولاتی که در فضای باز قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. به این دلیل که پروفیل UPVC مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی بد نسبت به پروفیل PVC دارد.

 

استفاده از پروفیل UPVC چه مزایایی دارد؟

 همان‌طور که گفته شد، پروفیل‌های یو پی وی سی، انواع مختلفی دارند که اگرچه ممکن است در کاربرد با هم کمی متفاوت باشند، اما مزایای کلی آن‌ها یکسان است که در ادامه به هر کدام اشاره می‌کنیم:

 

  • نظافت راحت و سریع
  • نصب آسان
  • قابلیت بازیافت شدن
  • عدم تغییر رنگ در برابر تابش اشعه خورشید
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • دوام و استحکام بالا
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی بد
  • غیر قابل اشتعال
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • عدم نیاز به رنگ کردن
  • قابلیت نصب شیشه‌های چندجداره
  • تنوع در رنگ‌بندی محصولات
  • عایق صدا و کاهش آلودگی‌های صوتی
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • قابلیت نصب انواع یراق‌آلات
  • عدم نیاز به سرویس‌های مکرر به منظور نگهداری و تعمیر

 

استاندارد پروفیل UPVC بر چه اساسی تعریف می‌شود؟

پروفیل‌های یو پی وی سی، با برندهای داخلی و خارجی متنوعی به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام استاندارهای مختلفی می‌توانند داشته باشند. اما یکی از استاندارهای رایج که اغلب مطرح است، استاندارد شرکت رال آلمان است که شرکت‌هایی همچون وین تک، ویستابست و هافمن، پروفیل‌های خود را بر اساس این استاندارد تولید می‌کنند. اگر از یکی از این شرکت‌ها، پروفیل موردنظر خود را خریداری کنید، سفارش شما به همراه گواهینامه شرکت رال آلمان به دست شما خواهد رسید. به طور کلی، چه فرآیند تولید و چه فرآیند تست و ارزیابی پروفیل‌ها، همگی با دقت زیاد و اصولی انجام می‌شود.

 

طبقه‌بندی پروفیل‌ها بر اساس کلاس‌های استاندارد آن‌ها

وزن و ویژگی‌های هر پروفیل بستگی به ابعاد و شکل آن دارد که به همین خاطر، برای هر کدام، کلاس استاندارد مخصوصی تعریف شده است، از جمله:

 

  • کلاس A. پروفیل‌های با ضخامت دیواره اصلی بالاتر از 2.8 میلی‌متر و ضخامت دیواره فرعی 2.5 میلی‌متر، در دسته کلاس A قرار می‌گیرند.
  • کلاس B. این کلاس مربوط به پروفیل‌هایی می‌شود که ضخامت دیواره اصلی آن‌ها بالاتر از 2.5 میلی‌متر و ضخامت دیواره فرعی آن‌ها بالاتر از 2 میلی‌متر است.
  • کلاس C. پروفیل‌هایی که ضخامت‌ آن‌ها مطابق با سفارش مشتری تولید کننده ساخته می‌شود، جزو این نوع کلاس محسوب می‌شود.

 

چگونه پروفیل UPVC بی‌کیفیت را تششخیص دهیم؟

مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد پروفیلی که خریداری کرده‌اید، عمر چندانی نخواهد داشت و به زودی باید آن را تعویض کنید. دانستن این عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا از خرید پروفیل‌های بی‌کیفیت اجتناب کنید، عواملی مانند:

چگونه پروفیل UPVC بی‌کیفیت را تششخیص دهیم؟   ahan123  4

  • تغییر شکل پروفیل. در صورتی که پروفیل فاقد گالوانیزه باشد، پس از مدت کوتاهی، تغییر شکل می‌دهد که دیگر قابل تعمیر هم نخواهد بود.
  • تغییر رنگ محصول. پروفیل‌هایی که از مواد نامرغوب تهیه شده باشند، به راحتی در برابر بارش باران، رطوبت و یا اشعه خورشید تغییر رنگ می‌دهند که امکان رنگ‌کاری مجدد نیز ندارند.
  • محدودیت در تعویض یراق‌آلات. یکی دیگر از عواملی که نشان می‌دهد پروفیل خریداری‌شده به اندازه کافی مطلوب نیست، محدودیت در تعویض یراق‌آلات آن است که می‌تواند مشکلاتی را با گذشت زمان برای پروفیل ایجاد کند.

 

پروفیل UPVC را از کجا خریداری کنیم؟

آهن یک دو سه (آهن 123)، بهترین مرجع خرید انواع پروفیل‌های باکیفیت و با ارزان‌ترین قیمت‌هاست. با خرید از آهن یک دو سه (آهن 123)، می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از کیفیت و کارآیی آن مطمئن شوید. پیش از انتخاب محصول و تکمیل فرایند خرید، می‌توانید با کارشناسان فروش آهن یک دو سه (آهن 123) و با شماره تلفن 22336060 - 021 تماس گرفته و در نهایت با دریافت مشاوره تلفنی، انتخاب بهتری را انجام دهید.

 

مزایای خرید از آهن 123

گروه آهن یک دو سه، فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی در سال 1369 آغاز کرده است و تا به امروز افتخار همکاری با بسیاری از ارگان‌ها، شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران را داشته است. اصلی‌ترین دلیل تمایز آهن 123 با دیگر سامانه‌ها، سرویس‌دهی سریع به همراه بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت است. از دیگر مزایایی که با خرید از آهن یک دو سه، از آن بهره‌مند خواهید شد این است که این سامانه با دارا بودن سرویس حمل و نقل اختصاصی قادر است تا با این سرویس تمامی خدمات ارسال بار از تمام کارخانه‌ها و بنادر به سراسر کشور به بهترین شکل ممکن به دست مشتری برساند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحضه کردید، انواع مختلفی از پروفیل‌ها در بازار موجود است که هر کدام متناسب با نیاز شما می‌توانند نصب و راه‌اندازی شوند. اما به منظور انتخاب درست پروفیل موردنظرتان، لازم است قبل از هرچیز، نسبت به ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام از پروفیل‌های موجود، اطلاعاتی کسب کنید تا در خرید آن، دچار اشتباه نشوید. انتخاب پروفیل اشتباهی، شما را از مزایای نصب پروفیل بی‌بهره خواهد کرد. پس توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر نوع پروفیل، تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

 

مطالب مرتبط:

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید



ثبت نظر